Reklama
Rozwiń
Reklama

Chiny pomogły Peugeotowi

PSA Peugeot Citroen zwiększył w 2014 r. sprzedaż o 4,3 proc. dzięki skokowi o 32 proc. dostaw w Chinach, gdzie producenci w skali masowej wypadli lepiej od marek segmentu premium z powodu zwolnienia tempa gospodarki w tym kraju

Aktualizacja: 14.01.2015 17:38 Publikacja: 14.01.2015 17:17

Chiny pomogły Peugeotowi

Foto: Bloomberg

PSA poinformowała, że Chiny stały się jej największym rynkiem na świecie, sprzedaż wyniosła 734 tys. sztuk 25 proc. całości na skutek zwiększenia liczby sieci sprzedaży o 100 i popularności krzyżówek średniej wielkości w rodzaju Peugeota 3008.

Chiny są częścią planu działań prezesa Carlosa Tavaresa, mających ożywić tej firmę po kupieniu przez skarb państwa Francji i Dongfeng po 14 proc. udziałów za 3 mld euro mających pomóc tej firmie. Sojusz z Chińczykami pozwolił już zmniejszyć jej zależność od Europy i rozwijać się na największym rynku na świecie, gdzie firmy samochodowe mogą lokować nadal duże ilości mimo zwolnienia wzrostu rynku z 14 proc. do 6,9 proc. w 2014 r.

Ekspansja w Chinach jest bardzo na czasie dla PSA, bo firma stara się zmniejszyć koszty, uporządkować gamę modeli i podwyższyć ceny, aby dojść do marży operacyjnej 2 proc. w 2018 r. Dane opublikowane teraz wskazują, że producenci w skali masowej mniej ucierpieli na zwolnieniu rynku od marek premium, które mają dodatkowy problem z dealerami domagającymi się rabatów albo pokrycia części ich strat.

Sprzedaż samochodów marki Peugeot wzrosła Chinach w 2014 r. o 43,1 proc. do 386 565. BMW wraz z Mini sprzedał 455 979 sztuk, o 16,7 proc. więcej.

"W 2015 r. sytuacja masowych producentów będzie lepsza od segmentu premium - stwierdził w nocie Stuart Pearson z Exane BNP Paribas. - Rozwój usług finansowych wesprze raczej ogólny rynek, więc obawiamy się, że dodatkowe ponad miliona pojazdów premium w latach 2014-15 będzie nadal wywierać presję na ceny".

Reklama
Reklama

Znaczenie Chin

Sprzedaż w Chinach ma postawowe znaczenie dla wyników firm europejskich, bo na każdą niemiecką przypadało z niej ponad 50 proc. w 2014 r. - stwierdzili analitycy z Bernstein Research. Ich zdaniem Volkswagen może skorzystać na tym, a BMW stracić dynamikę. "Ostatnie zmiany w kierownictwie sugerują, że prezes BMW, Norbert Reithofer uznał, iż najwyższy czas odpuścić. Może to zabrzmieć zbyt cynicznie, ale inwestorzy powinni pójść za jego przykładem" - stwierdza ich nota.

Chiny zapewniają teraz ponad 500 mln euro zysków PSA w 2014 r., licząc też zyski spółek j.v., sprzedaż im części i tantiemy - szacuje Bernstein.

W 2013 r. francuska grupa poniosła stratę netto 2,32 mld euro, po umowie ratunkowej z ubiegłego roku uprzedziła, że nie wróci do generowania dodatnego cash flow wcześniej jak w 2016 r.

Sprzedaż samochodów w Europie wzrosła po 11 miesiącach o 5,5 proc., ale sprzedaż Peugeota zmalała na skutek rosnącej popularności tanich marek Skoda i Dacia i ekspansji marek premium. PSA sprzedała w 2014 r. na świecie 2,9 mln pojazdów, w Europie marki Peugeot, Citroen i DS 1,76 mln (+8,1 proc.)

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama