Jak efek­tyw­nie i bez­piecz­nie pro­wa­dzić ta­ki biz­nes, ra­dzi Fun­da­cja For­tis, któ­ra utwo­rzy­ła Klub Efek­tyw­ne­go Biz­ne­su. – Na­szym ce­lem jest roz­wią­zy­wa­nie pro­ble­mów i otwie­ra­nie firm na no­we moż­li­wo­ści, m.in. po­przez mar­ke­ting re­ko­men­da­cyj­ny – mó­wi An­na Ris­smann, pre­zes fun­da­cji. Fun­da­cja po­ma­ga w na­wią­zy­wa­niu i utrzy­my­wa­niu kon­tak­tów przed­się­bior­com z róż­nych branż. Klub li­czy ok. 60 firm.

– Je­den ad­res e-ma­ilo­wy po­ten­cjal­ne­go klien­ta wy­ce­nia się na 7–15 zł. Sza­cu­je się, że na dziesięć in­da­go­wa­nych osób dwie ku­pią pro­po­no­wa­ny to­war czy usłu­gę. Dla­te­go przy­szłość przed­się­biorstw za­le­ży od apli­ka­cji mo­bil­nych uła­twia­ją­cych do­tar­cie do ty­się­cy klien­tów bez wy­cho­dze­nia z do­mu – uwa­ża Grze­gorz Ciu­pek z fir­my Se­rvaq, któ­ra do­ra­dza, jak za­ra­biać w in­ter­ne­cie, np. za po­mo­cą au­to­re­spon­de­ra.

Ma­ciej Ko­per przed­sta­wia się ja­ko „sprze­daw­ca do wy­na­ję­cia". Te­raz szu­ka klien­tów dla wy­daw­nic­twa z Ko­sza­li­na pro­du­ku­ją­ce­go eks­klu­zyw­ne książ­ki dla bo­ga­tych: opra­wa to naj­lep­sze­go ga­tun­ku skó­ra. Na za­mó­wie­nie Kan­ce­la­rii Pre­zy­den­ta RP wy­daw­nic­two wy­ko­na­ło książ­ki dla pa­pie­ży, kró­lów, za­gra­nicz­nych dy­gni­ta­rzy. Re­pre­zen­tu­je Pol­skę w kon­kur­sie Eu­ro­pe­an Bu­si­ness Awards na naj­lep­szą fir­mę w Eu­ro­pie.

Fun­da­cję wspie­ra­ją eks­per­ci z róż­nych dzie­dzin. – Zaj­mu­je­my się szko­le­nia­mi z bran­ży IT, cer­ty­fi­ka­cji sys­te­mów za­rzą­dza­nia, wdro­żeń sys­te­mu te­le­pra­cy, po­ma­ga­my w do­sko­na­le­niu or­ga­ni­za­cji pra­cy z wy­ko­rzy­sta­niem na­rzę­dzi Le­an Ma­nu­fac­tu­ring oraz roz­wią­zy­wa­niem kon­flik­tów w fir­mach – mó­wi pre­zes Ris­smann. Z ofer­ty fun­da­cji ko­rzy­sta nie tyl­ko sek­tor MŚP, ale też sa­mo­rzą­dy i urzę­dy ad­mi­ni­stra­cji pań­stwo­wej.

Kon­tak­ty biz­ne­so­we plus eks­perc­ka wie­dza mo­gą się przy­dać przy sta­ra­niu o środ­ki unij­ne. A jest o co wal­czyć, bo do wy­da­nia w la­tach 2014–2020 w Re­gio­nal­nym Pro­gra­mie Ope­ra­cyj­nym na Ślą­sku jest 3,5 mld eu­ro. Szan­se na unij­ne pie­nią­dze ma­ją pro­jek­ty in­no­wa­cyj­ne. – Przed­się­bior­cy ma­ją po­my­sły, nie­ste­ty nie za­wsze mo­gą speł­nić kry­te­ria in­no­wa­cyj­no­ści – przy­zna­je dr Da­mian Ko­cot, eks­pert Fun­da­cji For­tis. I po­da­je przy­kład: w la­tach 2007–2013 w ra­mach RPO, a do­kład­nie kon­kur­su do­ty­czą­ce­go in­no­wa­cji, na 573 pro­jek­ty do­ty­czą­ce in­we­sty­cji w in­no­wa­cje w sek­to­rze MŚP w woj. ślą­skim otrzy­ma­ło wspar­cie tyl­ko 210 pro­jek­tów.