Jak efektywnie i bezpiecznie prowadzić taki biznes, radzi Fundacja Fortis, która utworzyła Klub Efektywnego Biznesu. – Naszym celem jest rozwiązywanie problemów i otwieranie firm na nowe możliwości, m.in. poprzez marketing rekomendacyjny – mówi Anna Rissmann, prezes fundacji. Fundacja pomaga w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów przedsiębiorcom z różnych branż. Klub liczy ok. 60 firm.
– Jeden adres e-mailowy potencjalnego klienta wycenia się na 7–15 zł. Szacuje się, że na dziesięć indagowanych osób dwie kupią proponowany towar czy usługę. Dlatego przyszłość przedsiębiorstw zależy od aplikacji mobilnych ułatwiających dotarcie do tysięcy klientów bez wychodzenia z domu – uważa Grzegorz Ciupek z firmy Servaq, która doradza, jak zarabiać w internecie, np. za pomocą autorespondera.
Maciej Koper przedstawia się jako „sprzedawca do wynajęcia". Teraz szuka klientów dla wydawnictwa z Koszalina produkującego ekskluzywne książki dla bogatych: oprawa to najlepszego gatunku skóra. Na zamówienie Kancelarii Prezydenta RP wydawnictwo wykonało książki dla papieży, królów, zagranicznych dygnitarzy. Reprezentuje Polskę w konkursie European Business Awards na najlepszą firmę w Europie.
Fundację wspierają eksperci z różnych dziedzin. – Zajmujemy się szkoleniami z branży IT, certyfikacji systemów zarządzania, wdrożeń systemu telepracy, pomagamy w doskonaleniu organizacji pracy z wykorzystaniem narzędzi Lean Manufacturing oraz rozwiązywaniem konfliktów w firmach – mówi prezes Rissmann. Z oferty fundacji korzysta nie tylko sektor MŚP, ale też samorządy i urzędy administracji państwowej.
Kontakty biznesowe plus ekspercka wiedza mogą się przydać przy staraniu o środki unijne. A jest o co walczyć, bo do wydania w latach 2014–2020 w Regionalnym Programie Operacyjnym na Śląsku jest 3,5 mld euro. Szanse na unijne pieniądze mają projekty innowacyjne. – Przedsiębiorcy mają pomysły, niestety nie zawsze mogą spełnić kryteria innowacyjności – przyznaje dr Damian Kocot, ekspert Fundacji Fortis. I podaje przykład: w latach 2007–2013 w ramach RPO, a dokładnie konkursu dotyczącego innowacji, na 573 projekty dotyczące inwestycji w innowacje w sektorze MŚP w woj. śląskim otrzymało wsparcie tylko 210 projektów.