Orły eksportu Dolnego Śląska

Eksport ma już blisko 40-procentowy udział w tworzeniu polskiego PKB. Według Ministerstwa Gospodarki, w roku 2020 ten udział może wzrosnąć do nawet 60 proc.

Publikacja: 18.02.2015 14:50

- Eksport jest jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki – podkreślał redaktor naczelny „Rzeczpos

- Eksport jest jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki – podkreślał redaktor naczelny „Rzeczpospolitej" Bogusław Chrabota na uroczystej gali organizowanego przez redakcję konkursu Regionalne Orły Eksportu w województwie dolnośląskim

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

- Eksport jest jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki – podkreślał redaktor naczelny „Rzeczpospolitej" Bogusław Chrabota na uroczystej gali organizowanego przez redakcję konkursu Regionalne Orły Eksportu w województwie dolnośląskim, która odbyła się w środę we Wrocławiu. Wzięli w niej udział przedstawiciele firm z różnych sektorów gospodarki, reprezentanci rządu i regionalnego samorządu.

Wrocław to drugie po Warszawie miejsce, gdzie „Rzeczpospolita" wybierała najlepszych eksporterów regionu w cyklu regionalnych konferencji. Celem przedsięwzięcia jest promocja eksportu i zachęcanie firm do otwierania się na zagraniczne rynki. Według wstępnych wyliczeń, cały polski eksport za ubiegły rok przekroczył 163 miliardy euro, a w roku obecnym powinien przekroczyć 170 mld euro.

Obszar Dolnego Śląska to jeden z najbardziej aktywnych regionów. - Dwanaście procent całego polskiego eksportu przypada właśnie na Dolny Śląsk – mówiła Magdalena Bednarska-Wajerowska, dyrektor Wydziału Koordynacji Polityki Regionalnej w dolnośląskim Urzędzie Marszałkowskim.

Jedną z eksportowych „wizytówek" regionu jest potężny lubiński KGHM. Obok potentatów działa tu wiele małych i średnich przedsiębiorstw, które swój rozwój upatrują właśnie w rozwijaniu działalności za granicą.

W konkursie Regionalnych Orłów Eksportu laureaci z województwa dolnośląskiego byli wybierani w czterech kategoriach.

W kategorii „Eksportowy produkt" zwyciężyły firmy PPH Vitbis, Tarczyński i ZPS Karolina. Kategorię „Najdynamiczniejszy eksporter" wygrały CCC, Work Service oraz Zetkama, w kategorii „Osobowości eksportu", które najbardziej przyczyniły się do rozwoju eksportu na Dolnym Śląsku laureatami zostali prezes CCC Dariusz Miłek, prezes KGHM Herbert Wirth oraz przewodniczący rady nadzorczej Seleny Krzysztof Domarecki.

W głównej kategorii - najlepszy eksporter w województwie dolnośląskim laureatami zostały firmy PCC Rokita, Rawlplug oraz Selena FM.

Ekspansję polskiego eksportu ma dalej mocno wspierać Ministerstwo Gospodarki. Jak powiedziała wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik, krytykowana przez lata sieć placówek mających wspierać za granicą polskich przedsiębiorców, czyli funkcjonujące przy polskich ambasadach wydziały promocji handlu i inwestycji, zaczęły działać znacznie skuteczniej. Dużo efektywniejsza jest także współpraca ministerstw: gospodarki i spraw zagranicznych, które wspólnie organizują działania mające promować polską gospodarkę i wspierać eksport, a także zapraszają przedsiębiorców na wyjazdowe misje zagraniczne.

Jednym z elementów rządowej polityki wsparcia są duże programy promocyjne, które w perspektywie mają przynosić wymierne efekty w postaci wzrostu wymiany handlowej i pomagać polskim firmom w nawiązywaniu kontaktów z zagranicznymi partnerami. Pionierami były programy Go China oraz Go Africa, teraz doszedł program Go India. Już teraz Indie otwarły się na polskie jabłka, perspektywy przyszłej współpracy są bardzo dobre. Możliwe są m.in. udział polskiego sektora górniczego w modernizacji indyjskich kopalń oraz hinduskie inwestycje kapitałowe w niektórych polskich kopalniach. Indie mogą być także odbiorcą polskiego węgla koksującego, bo planują tam zwiększenie produkcji stali.

Atrakcyjne mają być także inne regiony.

– Zwrócili się do nas przedsiębiorcy zainteresowani zdobywaniem Arktyki, skala tego zainteresowania okazuje się zaskakująco duża – powiedziała podczas wrocławskiej gali Antoniszyn-Klik. Ten region może być perspektywiczny zwłaszcza dla firm wydobywczych i transportowych.

Obecni na wrocławskiej gali przedsiębiorcy mieli okazję zapoznać się z niektórymi usługami, jakie świadczone są na rzecz eksporterów. Jednym z nich jest logistyka. O tym, jakie korzyści przynosi współpraca z operatorem logistycznym mówili podczas wrocławskiej gali przedstawiciele firmy Dachser. – Aby wyjść z towarami poza Europę eksporter potrzebuje operatora, który ma zasięg globalny – podkreślał dyrektor generalny Dachser Air & Sea Logistics, Robert Pastryk.

Dachser, który w 2013 roku osiągnął przychody w wysokości prawie 5 mld euro i działa na kilku kontynentach, w końcu stycznia powiększył swój oddział właśnie we Wrocławiu.

Zagraniczna ekspansja mogąca przynieść profity znacznie wyższe niż w kraju wiąże się jednak z wieloma ryzykami. Jednym z kluczowych jest ryzyko kursowe, które daje o sobie znać szczególnie w momentach zawirowań gospodarczych.

– Przedsiębiorcy powinni zawsze myśleć o tym, jak zabezpieczyć swoje kontrakty i marże – przestrzegała dyrektor ds. rynków finansowych w Reiffeisen Polbank, Anna Bagłaj, która wskazywała na konkretne rozwiązania oferowane przez bank eksporterom.

Tadeusz Piekłowski z kancelarii Roedl & Partner przedstawiał problematykę obowiązków, jakie spoczywają na eksporterach w związku z prowadzeniem dokumentacji eksportowej.

Gala we Wrocławiu, podobnie jak poprzednia w Warszawie pokazała, że potencjał eksportowy polskich przedsiębiorstw jest bardzo duży. Firmy muszą jednak wcześniej poznawać zasady, jakie rządzą globalnym rynkiem, by się odpowiednio do ekspansji przygotować. Organizowane przez „Rzeczpospolitą" konferencje dają taką właśnie okazję.

Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Dyskusja o bezpieczeństwie Europy Środkowej i Wschodniej w Warszawie
Biznes
Donald Trump ostro krytykuje Elona Muska. „On po prostu oszalał”
Biznes
Przedsiębiorczy, czyli zaradny i pracowity
Biznes
Fala bankructw. Niemiecki rząd tnie podatki. Napięcia między USA a Chinami