Mocno poprawił swoje wyniki port w Gdańsku. W 2014 roku przeładowano w nim 32,3 mln ton i jest to wynik o 7 proc. lepszy w porównaniu do 2013 roku. Największy wzrost przeładunków – o 40 proc. - nastąpił w grupie towarów masowych. Główną grupę ładunków stanowiły jednak paliwa płynne – 12,5 mln ton. Jak podaje zarząd Portu Gdańsk, w styczniu tego roku łączna wielkość przeładunków przekroczyła 2,5 mln ton.
Rekord został także pobity w Porcie Gdynia. W ciągu ubiegłego roku przeładowano w nim 19,4 mln ton, o prawie jedną dziesiątą więcej niż w roku 2013. Największy wzrost zanotowano w grupie zbóż - o 33,2 proc. oraz w grupie drobnicy - o 14,8 proc. Z kolei w portach Szczecin i Świnoujście łączne obroty wyniosły 23,4 mln ton i były wyższe o około 3 proc. Znacznie większy w obydwu portach okazał się natomiast wzrost przeładowanych kontenerów – ich liczba podskoczyła w ujęciu rocznym o jedną czwartą. Nieznaczny spadek odnotowano co prawda w przypadku rudy i zbóż. Mimo to spółka osiągnęła wysoki zysk netto, przekraczający 45 mln złotych.
Dobre perspektywy na obecny rok przynoszą dokonywane w portach inwestycje. Szczególnie szybko rozwija się terminal kontenerowy DCT Gdańsk. - Po oddaniu do użytku drugiego nabrzeża, nasza zdolność przeładunkowa podwoi się – zapowiada prezes DCT Gdańsk, Maciek Kwiatkowski. W styczniu zaczęły się przygotowania do inwestycji, na którą DCT Gdańsk uzyskał kredyty w wysokości ok. 290 mln euro. W roku przyszłym, port osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 3 mln TEU (standardowych 20-stopowych kontenerów) rocznie. To parametry, jakich do tej pory nie miał i nie ma żaden z polskich terminali. Nowe nabrzeże będzie wyposażone w 5 suwnic oraz dodatkowy sprzęt przeładunkowy zdolny do obsługi wielkich statków o pojemności przekraczającej 18000 TEU. W dalszej perspektywie DCT zamierza jeszcze bardziej zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe, do nawet 4 mln TEU w latach 2022-2025. Prawdopodobnie nie będzie to już wymagało budowy nowego nabrzeża.
Mocno inwestuje także Gdynia. W grudniu przypłynęły tam dwie wielkie suwnice mające wysokość 20-piętrowego budynku i podnoszące ładunki dochodzące do 20 ton. Będą mogły obsługiwać statki wyładowane 19 rzędami kontenerów. Kolejne dwie suwnice przypłyną w lecie 2015 roku. W sumie gdyński terminal kontenerowy inwestuje w rozwój zdolności przeładunkowych ponad 200 mln złotych.
Z kolei Terminalowi Promowemu w Świnoujściu przybędzie w 2015 szóste stanowisko promowe. W obecnym roku ma być także uruchomiony terminal LNG. Obydwa porty wzbogacą się o blisko 600 nowych miejsc parkingowych. Na dalsze inwestycje w latach 2015-2022 spółka planuje wydatkowanie kwoty ok. 1,3 mld zł.