Reklama

Opel w Gliwicach zwiększa produkcję

Rośnie produkcja samochodów w polskich fabrykach. Według danych Instytutu Samar, w lutym wyprodukowały one 61,6 tys. aut osobowych i dostawczych.

Publikacja: 11.03.2015 14:05

Opel w Gliwicach zwiększa produkcję

Foto: Bloomberg

To wynik o prawie jedną czwartą lepszy niż w tym samym miesiącu przed rokiem i o 14 proc. lepszy niż w styczniu. Łączna tegoroczna produkcja sięgnęła 115,6 tys. i jest wyższa o prawie 19 proc. od wyniku za okres styczeń-luty ubiegłego roku.

Najwięcej samochodów opuściło zakłady Fiat Auto Poland w Tychach – w lutym 28,3 tys. Fiat jest liderem w Polsce pod względem wielkości produkcji: jego tegoroczny udział sięga połowy całego rynku (49,8 proc.), choć jest o 5 punktów procentowych niższy niż przed rokiem. W porównaniu do dwóch pierwszych miesięcy ub. roku produkcja w Tychach wzrosła o prawie 4,2 tys. samochodów.

Na drugim miejscu znalazł się Opel Polska. Z fabryki w Gliwicach wyjechało w lutym 16,8 tys. aut, a od stycznia prawie 27,2 tys. To w porównaniu do ub. roku radykalna zmiana, bowiem wielkość produkcji podskoczyła aż o 82 proc. Jest to jednak przede wszystkim wynikiem przeniesienia do Gliwic produkcji Astry IV, z której zrezygnowały zakłady w niemieckim Russelsheim.

Fabryka Volkswagena w Poznaniu wyprodukowała w lutym niewiele mniej niż Opel – 16,4 tys. aut, a w skali dwóch miesięcy była nawet lepsza z wynikiem 30,8 tys. sztuk.

W sumie obecny rok powinien być nieco lepszy od ubiegłego, a to za sprawą planowanego rozpoczęcia w Gliwicach produkcji nowej Astry V. Jest możliwe, że popyt na nowy model pozwoli zwiększyć tegoroczną produkcję do nawet 150 tys. aut w porównaniu do niecałych 89 tys. samochodów (cztery modele Astry oraz kabriolet Cascada), jakie wyjechały za bramę gliwickiej fabryki w roku 2014. Volkswagen Poznań w tym roku prawdopodobnie nieco zmniejszy produkcję, bo musi przestawić się na produkcję nowego modelu Caddy. Z kolei Fiat Auto Poland utrzyma wynik z ubiegłego roku.

Reklama
Reklama

Wyniki całej polskiej branży motoryzacyjnej zaczną się na dobre poprawiać dopiero w roku przyszłym. Będzie to pierwszy pełny rok produkcji nowej astry, ruszy także produkcja dostawczego Volkswagena Craftera, którego fabryka budowana jest we Wrześni. W przyszłym miesiącu będzie tam gotowa pierwsza hala fabryczna. Wciąż natomiast nie wiadomo, kiedy i jaki nowy model zacznie produkować tyska fabryka Fiata.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama