W samym Wrocławiu efektem I etapu modernizacji jest m.in. wiadukt nad ulicą Grabiszyńską. Do tej pory były tam trzy tory położone na dwóch konstrukcjach nośnych. Po przebudowie będą trzy nowe, niezależne konstrukcje. Już powstała pierwsza, która zapewni połączenie na czas przebudowy sąsiednich. Wiadukt jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem pociągów. Na dobę przejeżdża tędy ok. 250 pociągów pasażerskich w kierunku Oleśnicy, Trzebnicy, Poznania, Głogowa, Legnicy, Wałbrzycha i Jeleniej Góry. Równocześnie wykonywane będą prace związane z montażem nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, rozjazdów, torów i sieci trakcyjnej.

Na czas przebudowy przygotowany został rozkład jazdy, który ma zapewnić wjazd do centrum miasta maksymalnej liczbie pociągów. Pozwoli na to już wykonana modernizacja linii Wrocław – Poznań na odcinku od granicy województwa do stolicy Dolnego Śląska. Są tam nowe tory, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowany został most nad Odrą i wiadukty.

Ponadto na linii z Wałbrzycha uruchomiono nowy przystanek Wrocław Grabiszyn. Zbudowany za ponad 3 mln zł oddany został do eksploatacji w grudniu 2014 roku. Ma dwa perony o długości 150 metrów i szerokości 4 metrów, wyposażone w tablice informacyjne, oświetlenie oraz ławki. Mają one wygodny dostęp dla osób o ograniczonej sprawności.

Na stacji Wrocław Zachodni przygotowano dodatkowy peron dla pociągów w kierunku Wrocławia Gądowa, a na stacji Wrocław Gądów wyremontowano tory i rozjazdy oraz przygotowano je do jazdy pociągów pasażerskich. Dodatkowe urządzenia sterowania ruchem poprawią przepustowość linii w kierunku Wrocławia Głównego. Nowa infrastruktura, która pozostanie po inwestycji, będzie wykorzystywana w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym.

Linia E 59 stanowi międzynarodową magistralę transportową biegającą z Malmo i Ystad przez Świnoujście, Poznań, Wrocław, przejście graniczne w Chałupkach do Wiednia. Modernizowany obecnie odcinek 58 km na terenie Dolnego Śląska jest częścią tej magistrali. Prace na tym docinku mają zakończyć się w grudniu. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły jechać z maksymalną prędkością 160 km/godz., a towarowe do 120 km/godz.