Reklama

Media w USA: Sergio Marchionne chce połączyć Fiata z GM

Dyrektor generalny Fiat Chrysler Automobiles NV Sergio Marchionne szuka potencjalnych sojuszników, którzy pomogliby mu w przekonaniu General Motors Co. do połączenia koncernów. Przecieki na ten temat opublikowały amerykańskie media.

Publikacja: 09.06.2015 17:05

Sergio Marchionne chce połączyć Fiata z GM

Sergio Marchionne chce połączyć Fiata z GM

Foto: Bloomberg

Według źródeł zbliżonych do do włosko-amerykańskiego kolosa, Marchionne miał przekonywać do swojego pomysłu menedżerów wielkich funduszy hedgingowych oraz inwestorów-aktywistów – tych samych, którzy niedawno zmusili General Motors do rozpoczęcia operacji wykupowania z rynku własnych akcji. Szef Fiata szuka równolegle podobnego partnera wśród europejskich producentów. Informację tę potwierdził także prezes spółki John Elkann.

Fiat Chrysler zamknął ubiegły rok z obrotami rzędu 108 miliardów dolarów, ale margines zysku koncernu był minimalny. Według portalu MarketWatch, Marchionne musi sobie zdawać sprawę, że potencjalne załamanie na rynku oraz konieczność inwestycji w nowe technologie, w związku z wchodzeniem w życie kolejnych zaostrzonych regulacji dotyczących emisji spalin, wiąże się z poważnym ryzykiem. 62-letni szef włosko-amerykańskiego koncernu wspomina od dłuższego czasu o problemie jakim jest nadprodukcja samochodów zwłaszcza w Europie oraz koszty wydatków inwestycyjno-badawczych prowadzonych równolegle przez różnych producentów.

Podobne sygnały dotyczące możliwej fuzji pojawiały się w przeszłości, nawet zupełnie niedawnej. Szefowa General Motors Mary Barra zignorowała poprzednią "zachętę" Marchionne do podjęcia rozmów, która pojawiła się w tym roku. Z punktu widzenia GM trudno uznać Fiata Chryslera za atrakcyjnego partnera. General Motors, po ostatnim kryzysie finansowym i de facto krótkoterminowej nacjonalizacji dokonał poważnej restrukturyzacji, która pozwoliła na znaczne obniżenie kosztów. Nawet na stosunkowo chłonniejszym amerykańskim rynku margines zysku Chryslera wynosi skromne 3,7 proc. i jest dwukrotnie niższy niż w przypadku GM.

Marchionne usiłuje przekonać większego rywala do fuzji za pośrednictwem grupy inwestorów-aktywistów GM z Harrym Wilsonem na czele, której udało się przekonać zarząd spółki nie tylko do wypłacenia dywidend, ale także do wykupienia własnych akcji z rynku na sumę 5 miliardów dolarów.

Zarówno Fiat Chrysler jak i General Motors oficjalnie uchyliły się od komentowania doniesień o możliwej fuzji.

Reklama
Reklama
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama