Reklama
Rozwiń
Reklama

Media w USA: Sergio Marchionne chce połączyć Fiata z GM

Dyrektor generalny Fiat Chrysler Automobiles NV Sergio Marchionne szuka potencjalnych sojuszników, którzy pomogliby mu w przekonaniu General Motors Co. do połączenia koncernów. Przecieki na ten temat opublikowały amerykańskie media.

Publikacja: 09.06.2015 17:05

Sergio Marchionne chce połączyć Fiata z GM

Sergio Marchionne chce połączyć Fiata z GM

Foto: Bloomberg

Według źródeł zbliżonych do do włosko-amerykańskiego kolosa, Marchionne miał przekonywać do swojego pomysłu menedżerów wielkich funduszy hedgingowych oraz inwestorów-aktywistów – tych samych, którzy niedawno zmusili General Motors do rozpoczęcia operacji wykupowania z rynku własnych akcji. Szef Fiata szuka równolegle podobnego partnera wśród europejskich producentów. Informację tę potwierdził także prezes spółki John Elkann.

Fiat Chrysler zamknął ubiegły rok z obrotami rzędu 108 miliardów dolarów, ale margines zysku koncernu był minimalny. Według portalu MarketWatch, Marchionne musi sobie zdawać sprawę, że potencjalne załamanie na rynku oraz konieczność inwestycji w nowe technologie, w związku z wchodzeniem w życie kolejnych zaostrzonych regulacji dotyczących emisji spalin, wiąże się z poważnym ryzykiem. 62-letni szef włosko-amerykańskiego koncernu wspomina od dłuższego czasu o problemie jakim jest nadprodukcja samochodów zwłaszcza w Europie oraz koszty wydatków inwestycyjno-badawczych prowadzonych równolegle przez różnych producentów.

Podobne sygnały dotyczące możliwej fuzji pojawiały się w przeszłości, nawet zupełnie niedawnej. Szefowa General Motors Mary Barra zignorowała poprzednią "zachętę" Marchionne do podjęcia rozmów, która pojawiła się w tym roku. Z punktu widzenia GM trudno uznać Fiata Chryslera za atrakcyjnego partnera. General Motors, po ostatnim kryzysie finansowym i de facto krótkoterminowej nacjonalizacji dokonał poważnej restrukturyzacji, która pozwoliła na znaczne obniżenie kosztów. Nawet na stosunkowo chłonniejszym amerykańskim rynku margines zysku Chryslera wynosi skromne 3,7 proc. i jest dwukrotnie niższy niż w przypadku GM.

Marchionne usiłuje przekonać większego rywala do fuzji za pośrednictwem grupy inwestorów-aktywistów GM z Harrym Wilsonem na czele, której udało się przekonać zarząd spółki nie tylko do wypłacenia dywidend, ale także do wykupienia własnych akcji z rynku na sumę 5 miliardów dolarów.

Zarówno Fiat Chrysler jak i General Motors oficjalnie uchyliły się od komentowania doniesień o możliwej fuzji.

Reklama
Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama