Rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada powiedział we wtorek PAP, że jeszcze w sierpniu spółka dostanie pierwszy wagon, który posłuży m.in. do szkolenia motorniczych. Niedługo później wszystkie pojazdy wyjadą na tory. Obecnie trwają badania homologacyjne pierwszego tramwaju, a produkcja kolejnych jest zaawansowana w 80 proc.
„Prace nad projektem i produkcją trwają od września 2014 r. natomiast rozpoczęcie produkcji możliwe było dopiero na koniec grudnia 2014 r. W samej firmie Modertrans Poznań, nie licząc poddostawców, w produkcję wagonów dla Tramwajów Śląskich zaangażowanych jest ponad 200 osób" - powiedział wiceprezes Modertrans Poznań Jarosław Bakinowski, cytowany w komunikacie prasowym.
Po zakończeniu procedury homologacji rozpocznie się proces odbioru pojazdów przez Tramwaje Śląskie, by w końcu mogły zostać przeprowadzone szkolenia dla motorniczych i obsługi. Jak przekazał Bakinowski, wszystkie tramwaje mają zostać dostarczone Tramwajom Śląskim do końca października.
Na śląskie tory trafią dwukierunkowe tramwaje moderus beta MF 16 AC BD, które mogą rozwinąć prędkość do 70 km/h. Środkowy człon pojazdu (stanowiący jedną czwartą długości tramwaju) jest niskopodłogowy. Wagon będzie mógł jednorazowo przewieźć do 198 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących.
Tramwaj wyposażony będzie w nowoczesne systemy informacyjno-emisyjne: cztery tablice o przekątnej 38 cali wyświetlające przebieg trasy, system emisji reklam, monitoring, a także elementy poprawiające komfort i bezpieczeństwo, w tym system smarowania obrzeży kół zapewniający cichą jazdę oraz rejestrator zdarzeń (tzw. czarną skrzynkę).