We czwartek, 6 sierpnia z wielkimi fanfarami oddano do użytku w Egipcie rozbudowaną część Kanału Sueskiego, który nadal stanowi najkrótszą drogę transportu między Azją a Europą. Rząd poinformował o tym przedsięwzięciu dopiero rok temu, a cała rozbudowa odbyła się w rekordowym tempie. Finansowanie projektu pochodziło wyłącznie z egipskich źródeł.
Przepustowość kanału się podwoiła, bo wybudowany został równoległy do istniejącego trakt wodny, który ma długość 35 km. Stary kanał, który został powstał 145 lat temu został pogłębiony i poszerzony. Dzięki tej przebudowie, na którą Egipcjanie wydali ponad 8 mld dol. droga z północy na południe skróci się o 7 godzin, a do kanału będą mogły wpływać duże jednostki. w tym samym czasie będzie mógł się odbywać ruch w obydwie strony- na północ i na południe,znacznie więc zmniejszy się czas oczekiwania na wpłynięcie do kanału.
Zarządzająca kanałem Suez Canal Authority oczekuje,że z tego tytułu wpływy z tranzytu zwiększą się do roku 2023 do 13,23 mld dol. rocznie z 5,3 mld uzyskanych w roku 2014. Zaś liczba jednostek, które już teraz mogą korzystać z rozbudowanej infrastruktury teoretycznie została zwiększona z 49 do 97 dziennie.
Ekonomiści studzą egipską euforię.Ich zdaniem obroty światowego handlu wcale nie uzasadniają takiego optymizmu. —Te wszystkie wyliczenia, to myślenie życzeniowe. Nikt nie robił jakichkolwiek studiów oceniających możliwości wzrostu ruchu. Gdyby rzeczywiście miały się sprawdzić założenia rządu, światowy handel musiałby w tym okresie rosnąć o przynajmniej 9 proc. rocznie - uważa William Jackson z Capital Economics. Wciągu ostatnich 4 lat ten wzrost wyniósł ok 3 proc. rocznie.
Przy tym po roku 2011, czyli po rewolucji w krajach Afryki Północnej przewozy Kanałem Sueskim nie rosły nawet w tempie wzrostu światowego handlu - bo w latach 2011-2014 tylko o 2 proc. rocznie. Armatorzy coraz bardziej obawiali się zamachów, jakie co jakiś czas zapowiadali terroryści. Dodatkowo , kiedy droga przez Egipt będzie już w pełnym rozruchu, Kanał Sueski zyska nowego konkurenta - rozbudowany Kanał Panamski.Ta inwestycja ma być zakończona w 2016 roku i z pewnością tamtędy właśnie będzie kierowana lwia część transportu na trasie Azja- Ameryka Północna.