Małe firmy decydują o sile naszej gospodarki

Organizowana przez Getin Leasing akcja „Czas polskich przedsiębiorców" ma pokazać znaczenie i problemy sektora MSP

Publikacja: 31.08.2015 21:00

Wielu właścicieli małych i średnich firm ma wątpliwości co do sensu prowadzenia działalności gospoda

Wielu właścicieli małych i średnich firm ma wątpliwości co do sensu prowadzenia działalności gospodarczej

Foto: 123RF

Rusza kolejny etap akcji „Czas polskich przedsiębiorców". Adresowane do właścicieli małych i średnich firm przedsięwzięcie organizowane jest przez Getin Leasing. Patronuje mu „Rzeczpospolita". Jego celem jest popularyzacja działalności i znaczenia sektora MSP w polskiej gospodarce.

Pierwszy etap „Czasu polskich przedsiębiorców" trwał od 1 do 31 czerwca. W ramach tej części programu pokazywano film o zaangażowaniu i wysiłku drobnych przedsiębiorców w prowadzenie biznesu na niełatwym i konkurencyjnym rynku. Po obejrzeniu filmu – poprzez głosowanie – można było wyrazić akceptację dla programu. – Ponad 30 tys. głosów poparcia i e-maile od osób utożsamiających się z ideą akcji sprawiły, że podjęliśmy decyzję o kontynuacji projektu – mówi dyrektor departamentu wsparcia sprzedaży w Getin Leasing Jolanta Bogusz.

Nowy film i konkurs

Kolejnym etapem będzie emisja rozbudowanej wersji filmu. Zostanie ona pokazana 6 września po głównych wydaniach serwisów informacyjnych w TVP 1, TVN i Polsacie. Jego celem będzie podkreślenie dotychczasowych dokonań przedsiębiorców sektora MŚP oraz jego perspektyw. Ma być także zaproszeniem do prezentowania siły i wartości rodzimego biznesu.

W tym samym czasie wystartuje konkurs dla przedsiębiorców na esej opisujący ważne wydarzenia w rozwoju ich firm. Najciekawsza z prac zostanie opublikowana w „Rzeczpospolitej". Pozostałe eseje będą prezentowane przez media internetowe.

„Czas polskich przedsiębiorców" ma także zwrócić uwagę na problemy, przed jakimi stoi mały biznes. Najczęściej związane są one z finansami i systemem prawnym. Często wskazywanymi barierami są: nadmierne obciążenie składkami, biurokracja i wysokie koszty związane z prowadzeniem firmy, które głównie dla mniejszych przedsiębiorstw bywają przyczyną upadłości.

Mimo tego typu barier według Getin Leasing cały sektor MSP ma generować niemal połowę polskiego PKB. Akcja „Czas polskich przedsiębiorców" ma wspierać sektor MSP zwłaszcza teraz, gdy jego kondycja może się pogorszyć. Według kwartalnego badania Instytutu Keralla Research monitorującego sektor małych i średnich firm w trzecim kwartale nastroje przedsiębiorców uległy pogorszeniu.

Obawy najmniejszych

Najbardziej zaniepokojone przyszłością są najmniejsze firmy – zatrudniające do dziewięciu osób. Przy tym ich właściciele w czarnych barwach widzą zarówno własną przyszłość, jak i całej gospodarki. Obecnie tylko niecałe 28 proc. przedsiębiorców prognozuje lepszą kondycję własnej firmy, podczas gdy w drugim kwartale takich ocen była przeszło jedna trzecia. – Tendencja wzrostowa dla prognoz pozytywnych zastała zatrzymana – komentowała Izabella Młynarczyk, analityk Keralla Research. Jednocześnie odsetek przedsiębiorców spodziewających się pogorszenia kondycji prowadzonego biznesu zbliża się do 13 proc.

Spora część właścicieli firm sektora MSP ma nawet wątpliwości co do sensu prowadzenia działalności. W badaniu Keralla Research z pierwszej połowy roku blisko jedna czwarta ankietowanych (badanie na zlecenie Rzetelnej Firmy, odpowiedziało 374 przedsiębiorców) stwierdziła, że nie zdecydowałaby się jeszcze raz na otwarcie własnego biznesu. Z kolei przeszło połowa przyznała, że mając perspektywę porównywalnych zarobków, przeszłaby na etat i pracę u kogoś innego.

Blisko połowa przedsiębiorców skarży się na zbyt długie godziny pracy, jedna trzecia odczuwa nieprzerwanie silny stres wywołany obawami, czy pojawią się nowe zlecenia. Niewiele mniej narzeka na niestabilność przychodów i słaby popyt.

czasprzedsiebiorcow.pl

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z GETIN LEASING

Rusza kolejny etap akcji „Czas polskich przedsiębiorców". Adresowane do właścicieli małych i średnich firm przedsięwzięcie organizowane jest przez Getin Leasing. Patronuje mu „Rzeczpospolita". Jego celem jest popularyzacja działalności i znaczenia sektora MSP w polskiej gospodarce.

Pierwszy etap „Czasu polskich przedsiębiorców" trwał od 1 do 31 czerwca. W ramach tej części programu pokazywano film o zaangażowaniu i wysiłku drobnych przedsiębiorców w prowadzenie biznesu na niełatwym i konkurencyjnym rynku. Po obejrzeniu filmu – poprzez głosowanie – można było wyrazić akceptację dla programu. – Ponad 30 tys. głosów poparcia i e-maile od osób utożsamiających się z ideą akcji sprawiły, że podjęliśmy decyzję o kontynuacji projektu – mówi dyrektor departamentu wsparcia sprzedaży w Getin Leasing Jolanta Bogusz.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca