Reklama
Rozwiń
Reklama

PGZ liderem konsorcjum budowy bezzałogowców

W Radomiu podpisana została we wtorek umowa konsorcjum w celu złożenia ofert na system bezzałogowych statków powietrznych średniego zasięgu w ramach tzw. programu „Gryf" dla polskiego wojska. Liderem konsorcjum jest Polska Grupa Zbrojeniowa.

Publikacja: 22.09.2015 16:44

PGZ liderem konsorcjum budowy bezzałogowców

Foto: 123rf.com

W skład konsorcjum weszły także: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2, PIT-Radwar, MESKO oraz Wojskowe Zakłady Elektroniczne.

Jak podkreślił prezes PGZ Wojciech Dąbrowski, wtorkowa umowa konsorcjum jest konsekwencją zawartego w ub. tygodniu porozumienia pomiędzy PGZ a firmą Elbit Systems z Izraela, dotyczącego wspólnej oferty drona Hermes 450 dla polskiego wojska.

Członek zarządu PGZ, Dariusz Sokólski zaznaczył, że w ramach zawartego wcześniej porozumienia PGZ i spółki wchodzące w skład konsorcjum pozyskają pełny transfer nowoczesnych technologii. „Zabezpieczy to zarówno integrację systemów polskich, które chcemy zainstalować na tym samolocie w przyszłości, czyli sensorów optoelektronicznych i radiolokacyjnych oraz integrację uzbrojenia polskiej produkcji" – powiedział Sokólski.

Liderem technicznym w grupie samolotów bezzałogowych mają być Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy, gdzie powstanie centrum kompetencyjne, w zakresie zarówno montażu, serwisowania, jak i modernizacji oraz szkolenia.

„To bardzo ważny program dla naszych spółek" – zauważył Dąbrowski. „Umożliwia transfer technologii i skok technologiczny. Jest to niezmiernie dla nas istotne, bo systemy bezzałogowe to jedna z domen, na którą postawiliśmy, ważny element naszej strategii" – dodał prezes PGZ.

Reklama
Reklama

Według Dąbrowskiego, konsorcjum pozwoli na opracowanie nowoczesnego Systemu Bezzałogowych Statków Powietrznych (SBSP), który będzie odpowiadał wymogom polskich Sił Zbrojnych. „Dzięki szerokiemu udziałowi strony polskiej oraz współpracy z zagranicznym partnerem, Polska ma szansę opracować własną wersję SBSP średniego zasięgu, z możliwością ich późniejszej sprzedaży na rynki zewnętrzne" – zaznaczył prezes PGZ.

Umowa PGZ z Elbit Systems przewiduje produkcję w Polsce kompozytów, budowę struktur mechanicznych płatowca, produkcję okablowania, komputera misji i niektórych systemów awionicznych, montaż końcowy, finalne testy i loty próbne.

W sierpniu MON poinformowało, że przy wyborze taktycznych bezzałogowców średniego zasięgu (program Gryf) stroną umowy ma być krajowy przemysł. W programie Zefir (klasa MALE - średniego pułapu i długiego czasu trwania lotu) decyzja co do procedury ma zapaść później. Zarówno Gryf, jak i Zefir mają być zdolne do przenoszenia uzbrojenia.

Program Gryf przewiduje zakup 12 zestawów po cztery samoloty w każdym. W programach Zefir i Gryf do MON wpłynęły oferty rządów USA (zestawy firmy General Atomics) i Izraela (rządowa agencja SIBAT, która może reprezentować firmy Elbit i IAI) oraz popierana przez rząd Wielkiej Brytanii oferta firmy Thales.

Mniejsze bezzałogowce taktyczne - krótkiego zasięgu (program Orlik) i klasy mini (Wizjer) - MON zamierza także kupić od polskiego przemysłu.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama