Whirlpool podpisał umowę zakupu grupy Indesit latem 2014 r.. Transakcja została już sfinalizowana, bez dodatkowych warunków ze strony Komisji Europejskiej czy krajowych urzędów antymonopolowych. Po zamknięciu transakcji szybko pojawiły się obawy, co się stanie z zakładami firm w Polsce, ponieważ część z nich się dublowała. Obecnie firma ma w naszym kraju dziewięć zakładów, które produkują rocznie ponad 7 mln sztuk sprzętu AGD. Zgodnie z ostatnimi zapowiedziami firma nie tylko nie planuje zwolnień pracowników ani zamykania zakładów, ale również chce się rozwijać.
Będą inwestycje
Do 2018 r. wyda w Polsce ponad 235 mln euro (blisko miliard złotych) w rozwój istniejących fabryk, bez budowania nowych. – To oznacza transfery [mocy produkcyjnych - red.] najlepiej sprzedających się produktów generujących wysokie marże, takie jak zmywarki (z Chin około 130 tys. sztuk rocznie), pralki (z Włoch około 150 tys.) i kuchenki (z Turcji i Chin około 100 tys. sztuk) – mówi „Rzeczpospolitej" Nicola De Guida, dyrektor generalny ds. produkcji na Polskę i Słowację Whirlpool EMEA.
Oznacza to jednocześnie odpływ z naszego kraju produktów niżej pozycjonowanych cenowo, np. podzespołów do lodówek – do Turcji trafi produkcja ok. 350 tys. sztuk rocznie. Do Włoch będzie przeniesiona produkcja płyt kuchennych. Możliwości manewru są spore: w regionie EMEA koncern zatrudnia 24 tys. osób. Fabryki działają w ośmiu krajach, a sprzedaż jest prowadzona w ponad 30.
Rynek ma potencjał
Jak podaje firma, ok. 25 proc. pracowników Grupy Whirlpool z Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki zatrudnionych jest w Polsce. Potwierdziła także dalszą obecność Whirlpoolu i Indesitu we wszystkich lokalizacjach w Polsce, w których obecnie znajdują się fabryki grupy. Czyli nie ma opcji ich zamykania.
Produkcja w zakładach Whirlpoolu trafia głównie na eksport – sprzedaż zagraniczna to ponad 80 proc. powstających w naszym kraju lodówek i kuchni. W 2014 r. ich produkcja przekroczyła 20 mln sztuk, a wartość eksportu wyniosła 16,7 mld zł. W tym roku, mimo spadku eksportu na Wschód, zarówno sprzedaż zagraniczna, jak i produkcja rosną.