Produkująca skrobię firma stawia na inwestycje, dzięki którym chce podbić zagraniczne rynki. Rozważa też akwizycje konkurentów. Ubiegłoroczne przychody grupy przekroczyły 116 mln zł, w tym eksport stanowił 19 proc. Dla porównania, w 2011 r. sprzedaż zagraniczna miała wartość zaledwie 10 mln zł. Wzrost eksportu jest jednym z priorytetów przedstawionej w 2013 r. strategii na lata 2013–2018.
PRODUKT EKSPORTOWY: ChM, Lewickie
Firma specjalizuje się w produkcji implantów oraz narzędzi dla ortopedii. Została założona przez Mikołaja Charkiewicza 34 lata temu. Skutecznie zwiększa skalę swojego biznesu i rozpoznawalność marki. Posiada również własny dział badawczo-rozwojowy i rozbudowaną sieć dystrybucyjną – zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jej wyroby trafiają do krajów europejskich oraz na inne kontynenty.
PRODUKT EKSPORTOWY: Samasz, Białystok
Dzięki inwestycjom w nowoczesny park maszynowy firma osiągnęła mocną pozycję wśród producentów maszyn rolniczych oraz pługów do odśnieżania. Jej wyroby sprzedawane są w ponad 50 krajach, m.in. w Rosji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Hiszpanii oraz w krajach nadbałtyckich. W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży za granicę wyniosły 66 mln zł, podczas gdy rok wcześniej były poniżej 60 mln zł.
PRODUKT EKSPORTOWY: Biazet, Białystok
W 1970 r. Biazet rozpoczął działalność od produkcji części elektronicznych. Potem stopniowo rozszerzał ofertę, jednocześnie inwestując w rozbudowę mocy produkcyjnych. Dziś jest wiodącym graczem wśród producentów ekspresów. 90 proc. sprzedaży pochodzi z zagranicy. W ubiegłym roku eksport miał wartość 432 mln zł i był wyższy niż w 2013 r. Odbiorcami produktów są przede wszystkim inne kraje europejskie.
DEBIUT EKSPORTU: Malow, Suwałki
W ubiegłym roku 55 proc. przychodów suwalskiej firmy pochodziło z eksportu. Osiągnął on wartość 62 mln zł i był wyższy niż rok wcześniej. Działająca w branży meblowej grupa systematycznie się rozwija, ale jednocześnie może się pochwalić wysoką rentownością. W swojej ofercie ma m.in. szeroką gamę mebli oraz specjalistyczne wózki, które służą do przechowywania i przewożenia laptopów. Firma uczestniczy w targach, również międzynarodowych.
DEBIUT EKSPORTU: Alex, Kleosin
Swoją przygodę z rynkiem autogazu firma rozpoczęła kilkanaście lat temu jako warsztat montujący systemy zasilania LPG i importer włoskich instalacji. Obecnie specjalizuje się w handlu i wytwarzaniu samochodowych instalacji gazowych. Koncentruje się przede wszystkim na własnej produkcji (np. wtryskiwacze, przewody termoplastyczne). Przychody uzyskuje zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą.
OSOBOWOŚĆ EKSPORTU: Edmund Borawski – prezes Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol
Na czele firmy, która jest w ścisłej czołówce rynku mleczarskiego w Polsce, stoi od 1982 r. W tym czasie rozwijał ją poprzez przejęcia i – jako jeden z pierwszych w branży – budowanie silnych marek. W tym wartego ponad 200 mln zł brandu Łaciate. Ukończył Akademię Rolniczo-Techniczną w Olsztynie. Był posłem w latach 2001–2007 oraz 2011–2015. W Sejmie reprezentował PSL.
OSOBOWOŚĆ EKSPORTU: Mikołaj Charkiewicz, założyciel ChM
Jest przewodniczącym rady nadzorczej, a wcześniej był wieloletnim prezesem spółki. To właśnie on wyprowadził ją na szerokie wody, co w czasach PRL i raczkującego kapitalizmu nie było łatwym zadaniem. Zdecydował się postawić na jakość i konsekwentnie podkreśla, że to klucz do sukcesu. Efektywnie współpracuje z lekarzami i placówkami medycznymi.
OSOBOWOŚĆ EKSPORTU: Dariusz Sapiński – prezes Grupy Mlekovita
Ze spółdzielnią, na której czele stoi 30 lat, związany jest od końca 1979 r. W 1992 r zmienił jej nazwę na Mlekovita i opracował jej logo. Wówczas także zaczęła się budowa silnej mlecznej grupy, m.in. poprzez przejęcia. Ekspansja prowadzona przez Sapińskiego sprawiła, że rok temu Mlekovita została największą firmą mleczarską w Polsce, wyprzedzając Mlekpol.
OSOBOWOŚĆ EKSPORTU: Witold Karczewski, wiceprezes przedsiębiorstwa Contractus
To przede wszystkim dzięki niemu sprzedający maszyny rolnicze i mięso Contractus skutecznie zyskuje nowych klientów, również za granicą. Karczewski podkreśla, że podstawą powodzenia firmy jest posiadanie dobrego produktu oraz fachowa obsługa posprzedażowa. Jest mocno związany z regionem. Obecnie zarządza Izbą Przemysłowo-Handlową w Białymstoku.
Nasza kapituła
Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego
Tomasz Salomon, zastępca dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki
Jacek Kondratowicz, dyrektor MŚP, Bank Zachodni WBK
Jan Zadykowicz, wiceprezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku
Kamil Pendowski, dyrektor Projektów Rozwojowych, Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego, Enterprise Europe Network
Iwona Trusewicz, redaktor działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej"
Nasz cykl: regionalne orły eksportu
Relacje w „Rzeczpospolitej":
- Mazowsze – 16 stycznia
- Dolny Śląsk – 19 lutego
- Łódzkie – 6 marca
- Wielkopolska – 31 marca
- Kujawsko-Pomorskie – 15 kwietnia
- Podkarpackie – 30 kwietnia
- Zachodniopomorskie – 8 maja
- Śląskie – 27 maja
- Małpolska –17 czerwca
- Pomorze –19 czerwca
- Świętokrzyskie –1 października
- Opolskie – 2 listopada
- Lubuskie – 6 listopada