41 mld sztuk papierosów sprzedały firmy tytoniowe w 2015 r. Wynik ten był wprawdzie o 2,1 proc. niższy niż rok wcześniej, jednak w porównaniu z poprzednimi latami tempo kurczenia się legalnego rynku wyhamowało. Tylko w 2014 r. branża sprzedała o prawie 10 proc. mniej papierosów niż w 2013 r.
Spadek jest mniejszy, ponieważ w 2015 r., po raz pierwszy o wielu lat, w górę nie poszła akcyza na wyroby tytoniowe. Jej stawka nie zwiększyła się także w tym roku.
Miliardy idą z dymem
W styczniu 2016 r. sprzedaż papierosów była o 5,8 proc. niższa niż rok wcześniej. Rok wcześniej w tym samym czasie spadek wyniósł 9 proc., a dwa lata temu 10 proc.
– Przez lata zwracaliśmy uwagę, że wysokie podwyżki – zwłaszcza w kontekście położenia Polski i zagrożeń związanych z przemytem zza wschodniej granicy – przyczyniają się jedynie do rozwoju szarej strefy i spadku legalnej sprzedaży papierosów – mówi Grażyna Sokołowska, dyrektor ds. korporacyjnych firmy tytoniowej Imperial Tobacco Polska (ITP).
Wśród firm tytoniowych pojawiają się głosy, że stabilizacja legalnego rynku związana jest także z szerszą bazą konsumentów. Chodzi głównie o Ukraińców przebywających w naszym kraju.