Chiński internetowy serwis wideo PPTV nabył za 700 mln dol. prawa do pokazywania angielskiej ekstraklasy, czyli Premier League od sezonu 2019/2020. Rzecznik PPTV Sun Xiaobo należącej do koncernu handlowego Suning dodał, że kontrakt zawarto na 3 lata. Natomiast nie skomentował doniesień o kwocie zawartej w umowie.

Miliardowa liga

Angielska Premier League od wielu lat bije światowe rekordy w sprzedaży praw do jej transmisji. Chociażby telewizja Sky Sports za transmisje na żywo 126 meczów w sezonie w latach 2016 – 2019 zapłaciła 5,21 mld dol. Amerykańska sieć NBC zapłaciła 1 mld dol. za pokazywanie angielskiej ekstraklasy przez 6 lat. Umowa z PPTV może być dla władz ligi strategicznym źródłem dochodów na rynku płatnych transmisji PPV (ang. pay per view) w Chinach, który rozwija się w zawrotnym tempie. W 2014 roku według raportów firmy Repucom Premier League miała w Chinach około 170 mln widzów. Jak twierdzą chińskie media w 2015 roku nawet 350 mln widzów oglądało mecze ligi angielskiej przez serwisy sieciowe.

Chiński smok zdobywa boiska i nie tylko

Jest to kolejny etap wzrostu wpływów i globalnej rozpoznawalności Chińskiej Republiki Ludowej w świecie sportu pod auspicjami prezydenta kraju Xi Jinpinga. Chińskie władze zainwestowały miliardy dolarów w rozwój akademii piłkarskich, sprowadzanie do chińskiej Super League znanych piłkarzy i szkoleniowców jak również sponsoring i kupowanie udziałów w zagranicznych klubach.

Chiński kapitał chce zdobywać wpływy nie tylko w Wielkiej Brytanii. Chińska grupa Sino-Europe Sports chce przejąć włoski AC Milan. Z kolei Grupa Suning w czerwcu br. przejęła 70 proc. udziałów w mediolańskim rywalu zza miedzy – Interze za około 300 mln dol. Ta transakcja ma być pierwszym krokiem do budowy globalnego imperium sportowego, który będzie dominować na piłkarskich boiskach i internetowych transmisjach.