Na polskim rynku motoryzacyjnym 2017 rok ma być od mijającego lepszy zarówno dla importerów, jak i producentów. Na wzrost sprzedaży w salonach ma wpływać głównie popyt klientów firmowych oraz wprowadzenie do oferty nowych modeli. Z kolei fabryki samochodów liczą na zwiększenie zamówień z zachodniej Europy. Ma to być również rok dalszego zwiększania produkcji w polskich zakładach części i komponentów dla producentów aut. W rezultacie należy się spodziewać kolejnego roku ze wzrostem eksportu całego przemysłu motoryzacyjnego.
Z raportu MotoBarometr 2016 przygotowanego przez firmę Exact Systems wynika, że przedstawiciele branży motoryzacyjnej w Polsce są bardzo optymistyczni w swoich prognozach. Aż 68 proc. badanych przedstawicieli sektora produkcji spodziewa się jej wzrostu w najbliższych miesiącach. To najlepszy wynik, od kiedy badanie jest prowadzone. – Spodziewamy się, że liczba wyprodukowanych samochodów w przyszłym roku zwiększy się o 7–9 proc. r./r., przede wszystkim za sprawą dostawczego modelu Volkswagena z nowej fabryki we Wrześni – mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems.
W 2017 r. wzrostu produkcji spodziewa się także Fiat w Tychach. Według zarządu FCA Poland miałaby ona sięgnąć 273 tys. aut, podczas gdy na ten rok przewiduje wyprodukowanie 268,5 tys. samochodów. Dobre prognozy ma również fabryka Opla w Gliwicach za sprawą dużego popytu na nową astrę. Od debiutu rynkowego Opel otrzymał już na ten model ponad 320 tys. zamówień.
Ruch w salonach
Astra będzie także wspierać sprzedaż Opla w Polsce, choć General Motors Poland (GMP) mocno liczy na przyciągnięcie klientów do salonów także przyszłorocznymi nowościami w gamie marki. Najważniejszymi premierami będą nowa Insignia oraz dwa zupełnie nowe modele: Crossovery Crossland X i Grandland X. – Dzięki tym premierom jeszcze bardziej wzmocnimy naszą ofertę produktową oraz wejdziemy w nowe bardzo modne segmenty rynku – zapowiada Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny GMP.
Wzrost udziału w rynku zakłada na przyszły rok Hyundai Motor Poland (HMP). Koreańska marka chce to osiągnąć m.in. dzięki wprowadzeniu na rynek z początkiem roku nowej generacji kompaktowego i30. W drugiej połowie roku pojawi się nowy SUV, ponadto uzupełniona zostanie gama ekologicznego modelu Ioniq o wersję z napędem hybrydowym Plug-In. – Będzie to jedyny na rynku polskim model samochodu dostępny z trzema alternatywnymi rodzajami napędu ekologicznego – twierdzi Leszek Płonka, dyrektor zarządzający HMP.