Reklama

Firmy uczą się skutecznej promocji za granicą

Polskich przedsiębiorstw nie stać na duże kampanie reklamowe w świecie, lecz nie brakuje im pomysłów na promocję swoich marek.

Aktualizacja: 15.08.2017 20:40 Publikacja: 15.08.2017 19:37

Amerykański debiut internetowego kantoru Cinkciarz.pl wsparli dwaj byli prezydenci Polski.

Amerykański debiut internetowego kantoru Cinkciarz.pl wsparli dwaj byli prezydenci Polski.

Foto: Cinkciarz.pl

6 września sieć odzieżowa Reserved otworzy swój flagowy salon w Londynie. Jej właściciel, giełdowa spółka LPP, na lokalizację sklepu wybrała Oxford Street – kosztowną, ale prestiżową i popularną ulicę, przez którą przewija się 250 mln potencjalnych klientów rocznie. Szefowie LPP nie kryją, że wybór Oxford Street ma służyć głównie budowaniu świadomości i prestiżu marki Reserved na Wyspach. Podobnie jak robi to od maja br. jej flagowy sklep na berlińskiej Tauentzienstraße.

Sieć firmowych salonów otwieranych w dobrze dobranych lokalizacjach to jeden z najlepszych sposobów promocji marki – zarówno w kraju, jak i za granicą. W tym drugim przypadku pionierem był potentat rynku kosmetyków kolorowych, spółka Inglot. Już na starcie międzynarodowej ekspansji w 2006 r. postawiła na rozwój firmowych sklepów, których poza Polską ma już ponad 600. Jak podkreśla prezes Zbigniew Inglot, spójny wygląd firmowych salonów, a także starannie dobierane ich lokalizacje są istotnym elementem działań marketingowych spółki.

Długie życie w sieci

Chociaż polskich firm nie stać na wielkie kampanie reklamowe z udziałem globalnych gwiazd, to coraz lepiej radzą sobie z działaniami, które pomagają wyróżnić się na rynku. Sprzyja im specyfika internetu, w tym rozwój portali społecznościowych, co sprawia, że pomysłowe akcje żyją długo na YouTubie czy Instagramie. Tak jak np. debiut popularnego kantoru internetowego Cinkciarz.pl w USA.

Spółka, która za granicą rozwija biznes pod marką Conotoxia, w 2015 r. zawarła siedmioletnią umowę sponsoringową z Chicago Bulls. – Drużyna NBA to jeden z najlepiej rozpoznawalnych światowych brandów. Celem partnerstwa jest zdobycie rozpoznawalności na amerykańskim rynku zarówno wśród osób indywidualnych, jak i wśród partnerów biznesowych – wyjaśnia Piotr Kiciński, wiceprezes Cinkciarz.pl. Nie mniejszą sensację niż umowa z Chicago Bulls wywołał fakt, że na imprezie z okazji podpisania umowy pojawili się w Chicago dwaj byli prezydenci: Lech Wałęsa oraz Bronisław Komorowski. Zdjęcia z tego wydarzenia do dziś krążą po sieci, promując markę firmy.

Można tam również obejrzeć nagrania z ubiegłorocznej akcji bicia rekordu Guinnessa w jednoczesnym malowaniu paznokci, którą Inglot zorganizował wraz ze swoim lokalnym partnerem w Indiach. W akcji, która odbyła się w Dniu Kobiet, rekordowa liczba 1327 pań pomalowała sobie paznokcie oddychającymi lakierami O2M Inglota, wśród nich bollywoodzka gwiazda Sonakshi Sinha. – Lubimy niestandardowe rozwiązania – zaznacza Zbigniew Inglot. Przemyska spółka promuje swoją markę m.in. przez udział w pokazach światowych tygodni mody i współpracę z głośnymi musicalami na Broadwayu.

Reklama
Reklama

– Wchodząc na nowy rynek, trzeba być odważnym w podejmowaniu decyzji, które wpływają na budowanie wizerunku firmy w danym kraju – twierdzi Mikołaj Placek, prezes grupy Oknoplast, która w ekspansji za granicą postawiła na sponsoring trzech prestiżowych klubów piłkarskich (Borussii Dortmund, Interu Mediolan oraz Olimpique Lyon).

– Inwestycje całkowicie się zwróciły – twierdzi Magdalena Cedro-Czubaj, dyrektor marketingu Oknoplastu. Zaznacza, że sponsoring sportowy jest tylko jednym z obszarów działań budujących pozycję marki, która ma konta na Facebooku, Instagramie i YouTubie oraz rozwija sieć 3 tys. salonów sprzedaży w Europie. Wiosną br. uruchomiła zaś Oknoplast Lab. – serię poradnikowych materiałów na YouTubie dostępnych poza Polską we Francji, we Włoszech i w Niemczech.

Sprawdzony partner

– Trafna strategia promocji jest niezbędna do powodzenia ekspansji. Tak mówią właściwie wszyscy nasi klienci, którzy odnieśli sukces za granicą. Dla dóbr konsumenckich, w których w wielu kategoriach jest ogromna konkurencja, kluczowe są działania reklamowe, na pewno także w mediach społecznościowych – twierdzi Olga Pietkiewicz, szefowa International Desk Banku Zachodniego WBK. Zaznacza, że w przypadku dóbr pośrednich (np. półproduktów i części) strategie są może nieco inne, lecz zawsze potrzebny jest sprawdzony partner, który potrafi zaplanować i zrealizować te działania. – My takich partnerów na części rynków możemy zarekomendować w ramach naszego projektu Santander Network – dodaje Pietkiewicz.

Jak podkreśla Michael McCarthy z zarządu BZ WBK, Santander Trade Network to jedna z kluczowych usług pozafinansowych banku dla firm z ambicjami międzynarodowymi. Platforma umożliwia im znalezienie w wybranych krajach sprawdzonych partnerów biznesowych oraz korzystanie z ich usług na preferencyjnych warunkach.

Po zalogowaniu się do Santander Trade Network (przez bankowość elektroniczną dla firm iBiznes24) przedsiębiorca wybiera kraj i usługę, której szuka. Potem wypełnia krótki formularz pozwalający dostawcy przygotować ofertę. Wstępne propozycje spływają już po kilku dniach. Jeśli któraś z nich spełni oczekiwania przedsiębiorcy, to może rozpocząć on współpracę z wybranym partnerem na bazie dwustronnego porozumienia, rozliczając się z nim bezpośrednio.

Bank podkreśla, że nie pobiera żadnych opłat ani prowizji za dostęp do platformy. – Korzystając z naszej sieci, przedsiębiorca może też otrzymać od zagranicznego partnera 10–40-proc. zniżkę w stosunku do cen rynkowych – podkreśla Wojciech Łopatkiewicz z International Desk BZ WBK.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama