Raty online zwiększają sprzedaż w e-commerce

Zyskująca na popularności w internecie metoda płatności na raty zwiększa możliwości zakupowe konsumentów, jednocześnie wspierając zwyżki sprzedaży w e-sklepach.

Aktualizacja: 01.09.2021 22:34 Publikacja: 20.05.2021 20:00

Z roku na rok przybywa w Polsce konsumentów zainteresowanych finansowaniem zakupów online na raty. Z naszych analiz wynika, że w 2020 r. łączna wartość zakupów opłacanych tą metodą płatności wzrosła o 45 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Na ten trend odpowiada coraz więcej sklepów internetowych, które w zaoferowaniu konsumentom możliwości rozłożenia płatności w czasie słusznie upatrują szansy na zwiększenie sprzedaży. W 2020 r. średnia wartość koszyka zakupowego finansowanego na raty była o jedną trzecią wyższa niż w roku poprzedzającym i nierzadko przewyższała nawet o kilkadziesiąt procent średnią wartość transakcji w e-sklepie opłacanych z użyciem innych metod płatności.

Dodatek „Rok w pandemii oczami przedsiębiorców"

Polacy są jednymi z najbardziej otwartych na nowości na rynku usług fintech i e-commerce konsumentów w Europie. A gdy dostrzegą już wymierne korzyści z pewnych rozwiązań, pozostają wobec nich bardzo lojalni. Jest tak m.in. w przypadku rat online. Zaobserwowaliśmy, że w 2020 r. aż dwie trzecie transakcji w e-handlu opłaconych na raty PayU zrealizowali właśnie powracający klienci. Z każdym rokiem przybywa też nowych zwolenników płatności ratalnych – w 2020 r. liczba użytkowników rat PayU wzrosła o 4 pkt proc.

Z naszych analiz wynika, że najwięcej sprzedaży online niezmiennie generują kategorie zakupowe, takie jak elektronika, dobra luksusowe (w tym szczególnie biżuteria i zegarki) oraz wyposażenie domu (meble). W ubiegłym roku w wyniku pandemii oraz związanym z nią zamknięciem obiektów sportowych i ograniczeniem możliwości korzystania z siłowni zauważalny był również znaczny wzrost zainteresowania sprzętem sportowym i turystycznym do domowego użytku, kupowanym na raty.

Kategorią zakupową, w której cały czas dostrzegamy duży potencjał, są e-usługi – w szczególności te związane z samodoskonaleniem i zdrowiem. To właśnie e-sklepy oferujące usługi medyczne i dentystyczne oraz związane z edukacją odnotowały najwyższą średnią kwotę pożyczki, czyli powyżej 3 tys. zł. Rozłożenie płatności na raty może pomóc konsumentom w podjęciu decyzji o skorzystaniu z droższego świadczenia oraz ułatwić regularne korzystanie z profesjonalnych szkoleń i kursów udoskonalających.

Nie bez znaczenia dla rosnącej popularności finansowania zakupów online na raty PayU jest prosty i szybki proces uzyskiwania decyzji kredytowej. Aktualnie już co siódmy wniosek ratalny jest składany w czasie maksymalnie 60 sekund, a ponad połowa wszystkich aplikacji, niezależnie od partnera pożyczkowego, składana jest w czasie do trzech minut. W przypadku osób, które chcą skorzystać z rat po raz kolejny, wnioskowanie o nie wiąże się z podaniem czterech podstawowych danych osobowych. We wszystkich kategoriach zakupowych wnioski o raty online składane są coraz częściej za pośrednictwem urządzeń mobilnych – niemal 60 proc. aplikacji o raty w 2020 r. wysłano przy użyciu smartfona lub phableta.

Z rat PayU w 2020 r. najczęściej korzystali konsumenci w wieku 25–34 lata (40 proc.). Natomiast najmniejszy odsetek użytkowników finansujących zakupy w ten sposób stanowiły osoby w przedziale wiekowym 18–24 lata (11 proc.). 62 proc. wszystkich transakcji ratalnych w 2020 r. wykonali mężczyźni. Dokładnie połowa kupujących na raty to osoby pozostające w związkach małżeńskich.

Z rozłożenia płatności za zakupy w czasie najczęściej korzystały osoby z wykształceniem średnim (44 proc.).

Finansowaniem zakupów online na raty zainteresowani są również beneficjenci rządowego programu wsparcia dla rodzin „Rodzina 500+". Świadczenie pobierane w ramach programu zostało wskazane jako jedno z dwóch głównych źródeł dochodu (dodatkowe lub główne) przez 17 proc. konsumentów korzystających z rat PayU w 2020 r.

- Martyna Szczepaniak, członek zarządu, Head of Consumer Credit w PayU

Biznes po pandemii
Przez ostatni rok pękały kolejne bariery wykluczenia cyfrowego
Biznes po pandemii
Branża kurierska wystrzeliła, ale przyszłość jest niepewna
Biznes po pandemii
Technologie pozwoliły wielu firmom przetrwać
Biznes po pandemii
Restauracje nie były bierną ofiarą zamykania gospodarki
Biznes po pandemii
Opowiedzieli nam swoje historie