Reklama

Raty online zwiększają sprzedaż w e-commerce

Zyskująca na popularności w internecie metoda płatności na raty zwiększa możliwości zakupowe konsumentów, jednocześnie wspierając zwyżki sprzedaży w e-sklepach.

Aktualizacja: 01.09.2021 22:34 Publikacja: 20.05.2021 20:00

Z roku na rok przybywa w Polsce konsumentów zainteresowanych finansowaniem zakupów online na raty. Z naszych analiz wynika, że w 2020 r. łączna wartość zakupów opłacanych tą metodą płatności wzrosła o 45 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Na ten trend odpowiada coraz więcej sklepów internetowych, które w zaoferowaniu konsumentom możliwości rozłożenia płatności w czasie słusznie upatrują szansy na zwiększenie sprzedaży. W 2020 r. średnia wartość koszyka zakupowego finansowanego na raty była o jedną trzecią wyższa niż w roku poprzedzającym i nierzadko przewyższała nawet o kilkadziesiąt procent średnią wartość transakcji w e-sklepie opłacanych z użyciem innych metod płatności.

Reklama
Reklama

Dodatek „Rok w pandemii oczami przedsiębiorców"

Polacy są jednymi z najbardziej otwartych na nowości na rynku usług fintech i e-commerce konsumentów w Europie. A gdy dostrzegą już wymierne korzyści z pewnych rozwiązań, pozostają wobec nich bardzo lojalni. Jest tak m.in. w przypadku rat online. Zaobserwowaliśmy, że w 2020 r. aż dwie trzecie transakcji w e-handlu opłaconych na raty PayU zrealizowali właśnie powracający klienci. Z każdym rokiem przybywa też nowych zwolenników płatności ratalnych – w 2020 r. liczba użytkowników rat PayU wzrosła o 4 pkt proc.

Z naszych analiz wynika, że najwięcej sprzedaży online niezmiennie generują kategorie zakupowe, takie jak elektronika, dobra luksusowe (w tym szczególnie biżuteria i zegarki) oraz wyposażenie domu (meble). W ubiegłym roku w wyniku pandemii oraz związanym z nią zamknięciem obiektów sportowych i ograniczeniem możliwości korzystania z siłowni zauważalny był również znaczny wzrost zainteresowania sprzętem sportowym i turystycznym do domowego użytku, kupowanym na raty.

Reklama
Reklama

Kategorią zakupową, w której cały czas dostrzegamy duży potencjał, są e-usługi – w szczególności te związane z samodoskonaleniem i zdrowiem. To właśnie e-sklepy oferujące usługi medyczne i dentystyczne oraz związane z edukacją odnotowały najwyższą średnią kwotę pożyczki, czyli powyżej 3 tys. zł. Rozłożenie płatności na raty może pomóc konsumentom w podjęciu decyzji o skorzystaniu z droższego świadczenia oraz ułatwić regularne korzystanie z profesjonalnych szkoleń i kursów udoskonalających.

Nie bez znaczenia dla rosnącej popularności finansowania zakupów online na raty PayU jest prosty i szybki proces uzyskiwania decyzji kredytowej. Aktualnie już co siódmy wniosek ratalny jest składany w czasie maksymalnie 60 sekund, a ponad połowa wszystkich aplikacji, niezależnie od partnera pożyczkowego, składana jest w czasie do trzech minut. W przypadku osób, które chcą skorzystać z rat po raz kolejny, wnioskowanie o nie wiąże się z podaniem czterech podstawowych danych osobowych. We wszystkich kategoriach zakupowych wnioski o raty online składane są coraz częściej za pośrednictwem urządzeń mobilnych – niemal 60 proc. aplikacji o raty w 2020 r. wysłano przy użyciu smartfona lub phableta.

Z rat PayU w 2020 r. najczęściej korzystali konsumenci w wieku 25–34 lata (40 proc.). Natomiast najmniejszy odsetek użytkowników finansujących zakupy w ten sposób stanowiły osoby w przedziale wiekowym 18–24 lata (11 proc.). 62 proc. wszystkich transakcji ratalnych w 2020 r. wykonali mężczyźni. Dokładnie połowa kupujących na raty to osoby pozostające w związkach małżeńskich.

Z rozłożenia płatności za zakupy w czasie najczęściej korzystały osoby z wykształceniem średnim (44 proc.).

Finansowaniem zakupów online na raty zainteresowani są również beneficjenci rządowego programu wsparcia dla rodzin „Rodzina 500+". Świadczenie pobierane w ramach programu zostało wskazane jako jedno z dwóch głównych źródeł dochodu (dodatkowe lub główne) przez 17 proc. konsumentów korzystających z rat PayU w 2020 r.

- Martyna Szczepaniak, członek zarządu, Head of Consumer Credit w PayU

Biznes po pandemii
Dobre pomysły sposobem na kryzys
Biznes po pandemii
Technologie pozwoliły wielu firmom przetrwać
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama