Od krioterapii do ratowania świata przed pandemią

Firma CRYO Cargo z Wrocławia buduje prototyp kontenerowej zamrażarki z ultraniskimi temperaturami dla przewozu szczepionek. W jednym zmieści się aż 500 tys. dawek. Kontener zostanie zaprezentowany w lipcu.

Aktualizacja: 01.09.2021 22:32 Publikacja: 20.05.2021 20:00

Materiał przygotowany przez firmę CRYO Cargo

Europa wciąż czeka na opóźnione dostawy szczepionek. W tej sytuacji państwa nie mogą sobie pozwolić na marnowanie transportów. Jak podaje WHO, 50 proc. szczepionek może być marnowane na całym świecie ze względu na problemy z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w łańcuchu dostaw. Polska firma CRYO Cargo chce rozwiązać ten problem i w lipcu zaprezentuje prototyp kontenera chłodniczego.

Kriogeniczne know-how

Prototyp kontenera powstał w efekcie kilkunastu miesięcy intensywnej pracy inżynierów polskiej firmy technologicznej CRYO Science. Działająca globalnie grupa znana jest z rozwiązań kriogenicznych i produktów własnych, jak np. uznawane za jedne z najbezpieczniejszych na świecie urządzenia do krioterapii. Firma wykorzystała specyficzne know-how i opracowała specjalną technologię chłodzenia i utrzymywania ultraniskich temperatur, która jest wykorzystywana w kontenerach transportowych spółki córki CRYO Cargo. Prototyp składa się z podwójnego pomieszczenia z maszyną kriogeniczną i pomieszczenia chłodniczego, a jego działanie opiera się na zaawansowanej technologii chłodzenia kriogenicznego.

Różne wymagania producentów

Jednym z ważniejszych wyzwań w procesie logistycznym związanym ze szczepionkami jest zapewnienie odpowiednich temperatur. Rozwiązanie CRYO Cargo oferuje najszerszy zakres temperatur od -20 st. C do -80 st. C. Dzięki temu kontener jest uniwersalny i może przechowywać każdą szczepionkę, jaka zostanie zatwierdzona do użytku. Bo te różnią się wymaganiami co do przechowywania. Na przykład preparat firmy Pfizer wymaga magazynowania w kontenerach w temperaturze -70 st. C i przewożenia w suchym lodzie w -80 st. C. Po rozmrożeniu należy go przechowywać w temperaturze od +2 st. C do +8 st. C i zużyć w ciągu pięciu dni. Z kolei szczepionka firmy Moderna wymaga -20 st. C podczas magazynowania, a po rozmrożeniu może być przechowywana przez trzydzieści dni w temperaturze od +2 st. C do +8 st. C. Obecnie testowanych jest ponad 30 szczepionek na całym świecie, więc nie można jeszcze powiedzieć, w jakim zakresie temperatury zatwierdzona szczepionka będzie musiała być przechowywana. Już teraz wiadomo, że niektórzy kandydaci wymagają temperatur przechowywania na poziomie -80 st. C, podczas gdy inni mogą wymagać tylko od -50 st. C do -40 st. C. Ryzyko nieprzygotowania do wymogów niesie ze sobą zbyt duże konsekwencje.

Transport wymaga kontroli

Warunki przechowywania to jednak nie wszystko. Zarówno szczepionki firmy Pfizer, jak i Moderna zostały zaprojektowane tak, by podawać je w serii dwóch dawek – szczepionkę tej pierwszej w odstępie trzech tygodni, a drugiej – czterech. Do powodzenia tej akcji kluczowe zatem jest gromadzenie danych o szczepionkach oraz sprawne przekazywanie ich do punktów szczepień i pacjentów. Tymczasem obecna technologia nie zapewnia takiego standardu. Rozwiązanie CRYO Cargo gwarantuje precyzję kontroli temperatury transportu od fabryki po punkt szczepień za sprawą komputera pokładowego z łącznością IOT. Proces jest całkowicie zautomatyzowany, a szczepionki bezpieczne. Tym samym prototyp CRYO Cargo stanowi alternatywę dla suchego lodu i może wpłynąć na wysokość cen szczepionek oraz powodzenie dystrybucji dawek wielokrotnych. Przypomnijmy, że wraz ze wzrostem zapotrzebowania na suchy lód i mniejszą liczbą pojazdów transportowych na drogach z powodu blokad Covid-19 producenci suchego lodu zgłaszają, że ich zasoby materiałowe zmniejszyły się o 30 proc., powodując międzynarodowy niedobór. I będzie się on nasilał. Co najważniejsze, nie jest potwierdzone, że suchy lód utrzymuje przewożony produkt w temperaturze -78 st. C podczas sublimacji.

Łańcuch chłodniczy w gotowości

Inżynierowie CRYO Cargo wychodzą z założenia, że rozwiązaniem problemu dystrybucji masowych ilości szczepionek jest zaopatrzenie wszystkich ogniw łańcucha dostaw w uniwersalne rozwiązanie. Tak aby magazyny i punkty szczepień były gotowe w chwili nadejścia aprobaty dla jakiejkolwiek szczepionki. Ze względu na pojemność kontenery CRYO Cargo obniżają zapotrzebowanie na konwencjonalne zamrażarki w fermach i magazynach szczepionek. Co więcej, kontenery mogą być transportowane drogą morską i lądową, więc szybkość dystrybucji leków nie będzie zależna od przepustowości linii lotniczych. Kontenery są również ekonomicznym rozwiązaniem dla państw, które nie mogą pozwolić sobie na dużą ilość konwencjonalnych zamrażarek dla szczepionek RNA. Po pandemii znajdą one zastosowanie w każdym punkcie chłodniczego łańcucha dostaw, ponieważ ze względu na szeroki zakres temperatur może być w nich przewożona żywność czy inne leki.

Kontenery są rozwiązaniem ekologicznym i energooszczędnym – nie wytwarzają szkodliwych emisji, mają niskie zapotrzebowanie na energię, można podłączyć je w każdym miejscu. Tym samym to długoterminowe rozwiązanie. Co ważne, kontenery ułatwiają zadanie pracownikom, którzy są całkowicie bezpieczni, a nie – jak w przypadku suchego lodu – narażeni na poparzenia i uduszenie w pomieszczeniu o słabej wentylacji.

Materiał przygotowany przez firmę CRYO Cargo

Europa wciąż czeka na opóźnione dostawy szczepionek. W tej sytuacji państwa nie mogą sobie pozwolić na marnowanie transportów. Jak podaje WHO, 50 proc. szczepionek może być marnowane na całym świecie ze względu na problemy z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w łańcuchu dostaw. Polska firma CRYO Cargo chce rozwiązać ten problem i w lipcu zaprezentuje prototyp kontenera chłodniczego.

Pozostało 91% artykułu
Biznes po pandemii
Przez ostatni rok pękały kolejne bariery wykluczenia cyfrowego
Biznes po pandemii
Branża kurierska wystrzeliła, ale przyszłość jest niepewna
Biznes po pandemii
Technologie pozwoliły wielu firmom przetrwać
Biznes po pandemii
Restauracje nie były bierną ofiarą zamykania gospodarki
Biznes po pandemii
Raty online zwiększają sprzedaż w e-commerce