fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Wyźsze autokasco poprawia wyniki firm

Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek
Firmy straciły na sprzedaży OC komunikacyjnego mniej niż rok temu
Na sprzedaży polis OC komunikacyjnego ubezpieczyciele stracili w I kwartale bieżącego roku 36,4 mln zł, o 65 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2010 r.
Na oferowaniu autocasco zarobili 19 mln zł, podczas gdy rok wcześniej strata sięgała 99 mln zł. Dane Komisji Nadzoru Finansowego pokazują, że podwyżki cen, zapoczątkowane na jesieni ubiegłego roku, mają już wpływ na poprawę wyników towarzystw.
Okazuje się jednak, że ceny wzrosły głównie w segmencie klienta korporacyjnego. Jak wynika z obliczeń firmy doradczej Intelace Research, średnia cena OC w I kwartale 2011 r. wynosiła 424 zł, czyli w ciągu roku wzrosła o 3 proc. Cena OC dla klienta korporacyjnego poszła w górę o 15 proc., do 869 zł, podczas gdy dla klienta indywidualnego nie zmieniła się (pozostała na poziomie około 373 zł).
– Firmy sprzedające polisy przez Internet i telefon wciąż nie pozwalają na radykalne podwyżki w segmencie klienta indywidualnego – wyjaśnia Marcin Mazurek, analityk Intelace Research.
Według Michała Tokarskiego, dyrektora Vienna Capital Partners, tylko dalsze podwyżki mogłyby sprawić, że już w tym roku wynik ubezpieczycieli na oferowaniu OC komunikacyjnego byłby dodatni. Nie było tak od 2006 r., kiedy zarobili na tego rodzaju polisach blisko 200 mln zł.
Mazurek wskazuje jednak, że będzie o to trudno. Czemu? – Oferty niektórych firm ubezpieczeniowych dla nowych klientów powodują, że warto zmieniać towarzystwa i że zawsze znajdzie się tanie OC. Poza tym coraz łatwiej zestawiać oferty, dzięki porównywarkom internetowym – twierdzi Mazurek.
Obydwaj eksperci uważają natomiast, że jest wielce prawdopodobne, iż towarzystwa zarobią w tym roku na AC. – Jeśli koniunktura gospodarcza się nagle nie pogorszy, a więc i poziom życia się nie obniży – zastrzega Mazurek. W 2010 r. straciły na oferowaniu takich ubezpieczeń 470 mln zł. W I kwartale br. średnia cena AC (1055 zł) była o 3 proc. wyższa niż w I kwartale 2010 r.
Co ciekawe, dane Komisji Nadzoru Finansowego pokazują, że ubezpieczyciele muszą coraz więcej wydawać na pozyskanie klientów. Koszty tego rodzaju poszły w górę w I kwartale w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. o 15 proc. w autocasco i o 11 proc. w OC.
– To efekt poszukiwania przez ubezpieczycieli nowych kanałów sprzedaży tych produktów. Co widać świetnie na przykładzie towarzystw direct – mówi Paweł Konieczniak, ekspert z firmy doradczej McKinsey & Company. Towarzystwa direct, które do niedawna oferowały OC i AC tylko przez Internet i telefon, nawiązują współpracę z bankami i multiagencjami. – Poza tym ostra walka tradycyjnych ubezpieczycieli o multiagentów zaowocowała zwyżką prowizji w tym kanale dystrybucji – dodaje Konieczniak.
masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.rosik@rp.pl
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA