fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Jak przejawia się kryzys

Opinie ekspertów: Jeżeli deweloper nie ma 30 proc. wkładu własnego i połowy wynajętego obiektu, nie ma po co iść do banku.
[b]Edyta Potera, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych Jones Lang LaSalle[/b]
– Dziś, jeśli deweloper nie ma 35 – 40 proc. wkładu własnego i 70 – 80 proc. wynajętego obiektu, nie ma co liczyć na kredyt na budowę centrum handlowego. Rok temu, aby bank udzielił kredytu na taką inwestycję, wystarczyło 20 proc. wkładu własnego i 50 – 60 proc. zawartych umów najmu. Na zapełnienie dużego centrum handlowego najemcami – obiektu o pow. 50 tys. mkw. – potrzeba ok. 24 miesięcy.
[b]Piotr Kaszyński, szef Działu Powierzchni Handlowych Cushman & Wakefield[/b]
– Kryzys przejawia się w tym, że trudniej o zdobycie finansowania budowy centrum handlowego. Jeżeli deweloper nie ma 30 proc. wkładu własnego i połowy wynajętego obiektu, nie ma po co iść do banku. Rok temu, aby bank udzielił kredytu na taką inwestycję, wystarczyło 20 proc. wkładu własnego i maksymalnie 30 procent umów najmu. Poza tym umowy nie są negocjowane tygodniami, tylko częściej miesiącami. Na zapełnienie dużego centrum handlowego najemcami – obiektu o pow. 50 tys. mkw. – potrzeba 18 miesięcy. Nie każdy deweloper może tyle czekać.
[b]Magdalena Frątczak, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych CB Richard Ellis [/b]
– Teraz, jeśli deweloper nie ma 45 – 50 proc. wkładu własnego i w 60 – 75 proc. wynajętego obiektu oraz ważnego pozwolenia na budowę (ewentualnie rozpoczętej inwestycji), nie ma co liczyć na kredyt na budowę centrum handlowego. Dwa lata temu, aby bank udzielił kredytu na taką inwestycję, wystarczyło mieć 25 – 30 proc. wkładu własnego i 30 – 45 procent zawartych umów najmu. Na zapełnienie dużego centrum handlowego najemcami – obiektu o pow. 50 tys. mkw. – potrzeba 18 – 20 miesięcy.
[b]Małgorzata Trzaskowska, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych Colliers International[/b]
– Jeżeli deweloper nie ma podpisanych umów najmu na 50 – 60 proc. obiektu, nie ma co liczyć na kredyt na budowę centrum handlowego. Rok temu, aby bank udzielił kredytu na taką inwestycję, wystarczyło 30 procent zawartych umów najmu. Czas potrzebny na zapełnienie dużego centrum handlowego najemcami – obiektu o pow. 50 tys. mkw. – zależy od stopnia skomplikowania projektu, od rynku i od konkurencji. Jeżeli jest to projekt w mieście, w którym jest duże nasycenie, komercjalizacja może trwać nawet dwa lata. Gdy jednak na danym rynku nie ma dużej konkurencji, to na taki duży projekt potrzeba 12 – 15 miesięcy.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA