fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Przejrzysta reklama kredytów konsumenckich

123RF
Dane o kosztach kredytów konsumenckich podawane przy ich reklamach będą lepiej widoczne dla odbiorcy.

Zazwyczaj reklamy produktów finansowych eksponują to, że dana firma najszybciej wypłaca pieniądze, ma największe doświadczenie, najlepszych doradców albo że każdemu klientowi da prezent. Dane o kosztach kredytów schodzą na dalszy plan. To się zmieni. Informacje takie mają być w reklamie wyeksponowane tak samo jak inne.

Konieczność odpowiedniej prezentacji danych liczbowych dotyczących kosztu kredytu przewiduje projekt założeń ustawy o kredycie konsumenckim. Mają być one tak samo słyszalne, widoczne czy czytelne jak pozostałe informacje podawane w reklamach.

W dodatku rzeczywista roczna stopa oprocentowania takiego kredytu ma być podawana na podstawie reprezentatywnego przykładu. Oznacza to, że klient zobaczy np. na ulotce symulację kredytu o określonej wysokości udzielanego na określony czas. Zapozna się zatem z wysokością rat przy podawanym oprocentowaniu kredytu, np. na samochód.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który przygotował projekt założeń, w uzasadnieniu do niego zwraca uwagę, że dziś obowiązkowe informacje przedstawiane są – zwłaszcza w reklamach telewizyjnych – małą czcionką, która czasem słabo odróżnia się od tła. Do tego dochodzi zbyt krótki czas wyświetlania takiej informacji, aby odbiorca reklamy mógł się z nią zapoznać.

Informacje o kosztach są ponadto niezrozumiałe, m.in. przez to, że używa się zdań wielokrotnie złożonych z licznymi wtrąceniami. A to – zdaniem prezesa UOKiK – dodatkowo utrudnia odbiorcy ich przyswojenie czy porównanie z innymi ofertami.

Kilka regulacji dotyczy doprecyzowania obowiązków informacyjnych względem konsumentów. Chodzi m.in. o to, by klient wiedział, z czego składają się dodatkowe koszty kredytu. Dowie się, ile kosztuje ubezpieczenie niezbędne przy takim produkcie. Ponadto ma otrzymać jasną informację, czy dodatkowe koszty są niezbędne do uzyskania kredytu czy jedynie do otrzymania go na określonych warunkach.

Etap legislacyjny: konsultacje społeczne

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA