fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Dlaczego firmy zmieniają biura

Tryton Business House w Gdańsku
Echo Investment
Z jakich powodów najemcy przenoszą się do nowych biur?

– Na rynku powierzchni biurowych widać cztery dominujące trendy. Po pierwsze, Polska przyciąga nowe firmy z sektora notującego wysoką dynamikę wzrostu. Przykładem jest firma KMD Poland, która wynajęła niedawno ponad 6 tys. mkw. powierzchni biurowej w biurowcu Gdański Business Center w Warszawie, z zamiarem przyciągnięcia największych talentów z branży IT – mówi Łukasz Maciak, MRICS Chartered Valuation Surveyor, dyrektor w zespole rynków kapitałowych DTZ Polska.

Kolejny trend, na który wskazuje, to dążenie firm do konsolidacji, np. Samsung, który połączy w Warsaw Spire funkcje badawczo-rozwojowe z trzech innych lokalizacji w Warszawie (zajmie 21 tys. mkw.), czy Raiffeisen Polbank (19,5 tys. mkw.), będący głównym najemcą budowanego właśnie Prime Corporate Center.

– Trzecim trendem obserwowanym na rynku najmu jest poszukiwanie przez firmy nowej, bardziej nowoczesnej i efektywnej powierzchni niż poprzednio użytkowana. Takiego wyboru dokonała firma Deloitte, która wybierając wieżę biurową Q22 budowaną przez Echo Investment, postawiła na nowoczesne rozwiązania techniczne oraz lokalizację zapewniającą doskonałą komunikację. Zajmie 11 tys. mkw. – opowiada Łukasz Maciak.

Są także najemcy, którzy ucząc się lepiej gospodarować wynajmowaną przestrzenią, przedłużają istniejące umowy najmu i dokonują ponownej aranżacji zajmowanej powierzchni.

Z badania RICS (The Royal Institution of Chartered Surveyors – światowej organizacji zrzeszającej profesjonalistów związanych z branżą nieruchomości i budownictwa) wynika, że dający się ostatnio zauważyć wzrost popytu w każdym segmencie rynku komercyjnego nie jest jeszcze wystarczająco wysoki. Nie nadąża za wzrostem podaży powierzchni, widocznym szczególnie w segmencie biurowym. Na przykład w Warszawie jest kilkanaście procent biurowych pustostanów.

Konsekwencją takiego stanu jest presja na obniżkę czynszów, najsilniej zauważalna właśnie na rynku biurowym, a najmniej w segmencie centrów handlowych.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA