UOKIK: przejęcie Netii przez Cyfrowy Polsat do II fazy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował dziś, że kieruje postępowanie z wniosku Cyfrowego Polsatu o zgodę na przejęcie Netii do tzw. II fazy. To oznacza wydłużenie procedury o dodatkowe cztery miesiące.

Aktualizacja: 02.02.2018 09:55 Publikacja: 02.02.2018 09:39

UOKIK: przejęcie Netii przez Cyfrowy Polsat do II fazy

Foto: Materiały Promocyjne

Decyzja UOKIK nie jest raczej dla Cyfrowego Polsatu i Netii dużym zaskoczeniem. Już w treści giełdowego wezwania, które grupa Zygmunta Solorza ogłosiła aby przejąć kolejne 34 proc. walorów stacjonarnego operatora zastrzeżono, że może ono zostać wydłużone raz, lub wielokrotnie o maksymalnie 70 dni. Zapis ten wprowadzono najprawdopodobniej właśnie w związku z postępowaniem koncentracyjnym urzędu antymonopolowego.

Dla Cyfrowego Polsatu i Netii bezsprzecznie wspólnym rynkiem jest rynek płatnej telewizji. Ponadto obie grupy oferują usługi mobilne (Netia jest wirtualnym operatorem na sieci Playa), zarówno głosowe, jak i dostępu do internetu. W obu przypadkach udział Netii w rynku ogólnopolskim jest relatywnie niewielki, choć firma stara się udziały zwiększać.

W końcu września ubiegłego roku Netia świadczyła 184 tys. usług płatnej telewizji (tzw. RGU) oraz obsługiwała 132 tys. kart SIM (usług mobilnych).

Dla porównania, Grupa Cyfrowy Polsat na koniec września 2017 r. wykazała 4,88 mln usług płatnej telewizji (nie podaje rozbicia na usługi satelitarnej telewizji, płatnej telewizji naziemnej i abonamenty serwisu internetowego Ipla, ale ujawnia, że 1,07 mln to tzw. multiroom, czyli dodatkowy dekoder dla gospodarstwa domowego). Natomiast liczba kart SIM aktywnych użytkowników grupy sięgała 11,5 mln. Dane do GUS obejmują wyższą liczbę, kart aktywnych w systemach, ale nieużywanych aktywnie przez klientów. Tak czy inaczej Grupa Cyfrowy Polsat zajmuje obecnie trzecie miejsce pod tym względem na rynku komórkowym, po Playu i Orange Polska.

UOKiK osobno traktował natomiast do tej pory rynki stacjonarnego i mobilnego dostępu do internetu, uważając, że nie są to usługi substytucyjne.

Urząd tłumaczy dziś, że chce sprawdzić przede wszystkim udziały operatorów na lokalnych rynkach.

"W opinii UOKiK przedsiębiorcy prowadzący działalność na rynku dostępu do płatnej telewizji rywalizują o klienta, niezależnie od tego, w jaki sposób dostarczają usługę (w tej sprawie Cyfrowy Polsat poprzez platformę satelitarną, a Netia za pomocą sieci kablowej). Konsument otrzymuje bowiem porównywalną usługę. Natomiast w ujęciu geograficznym rynek zależny jest od stosowanej technologii. Dla operatorów platform satelitarnych jest to co do zasady rynek krajowy, a dla operatorów kablowych rynek ten ograniczony jest zasięgiem sieci i stanowi obszar miasta lub miejscowości. Urząd musi przede wszystkim sprawdzić udziały Cyfrowego Polsatu, Netii oraz ich konkurentów na lokalnych rynkach" - czytamy.

Jak zwykle też, urząd zastrzega, że "rozpoczęcie drugiego etapu postępowania nie przesądza o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana".

Zapisy w wezwaniu na akcje Netii ruszyły 30 stycznia i potrwać mają minimum do 5 marca. Cyfrowy Polsat wspierany przez Zygmunta Solorza zaoferował za walor 5,77 zł. Papier kosztuje na giełdzie około 5,3 zł.

Decyzja UOKIK nie jest raczej dla Cyfrowego Polsatu i Netii dużym zaskoczeniem. Już w treści giełdowego wezwania, które grupa Zygmunta Solorza ogłosiła aby przejąć kolejne 34 proc. walorów stacjonarnego operatora zastrzeżono, że może ono zostać wydłużone raz, lub wielokrotnie o maksymalnie 70 dni. Zapis ten wprowadzono najprawdopodobniej właśnie w związku z postępowaniem koncentracyjnym urzędu antymonopolowego.

Dla Cyfrowego Polsatu i Netii bezsprzecznie wspólnym rynkiem jest rynek płatnej telewizji. Ponadto obie grupy oferują usługi mobilne (Netia jest wirtualnym operatorem na sieci Playa), zarówno głosowe, jak i dostępu do internetu. W obu przypadkach udział Netii w rynku ogólnopolskim jest relatywnie niewielki, choć firma stara się udziały zwiększać.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły