Kontrowersyjny i sławny Damien Hirst w Gdańsku

W Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku można oglądać od piątku wystawę prac Damiena Hirsta, jednego z najgłośniejszych dziś w świecie twórców sztuki. To jego pierwsza indywidualna prezentacja w Polsce.

Aktualizacja: 26.07.2015 14:24 Publikacja: 26.07.2015 14:00

Foto: Damien Hirts and Science Ltd.

Pokaz powstał w londyńskiej Paul Stolper Gallery, a do Gdańska przyjechał dzięki współpracy „Łaźni" i British Council. Na wystawę „New Religion" składa się 50 prac — ponad 40 sitodruków, kilka rzeźb oraz film biograficzny. Choć nie ma zwierząt w formalinie, którymi Hirst bulwersuje publiczność, a zamiast brylantowej czaszki, sprzedanej kilka lat temu za 50 milionów funtów, jest srebrna, to przedstawione prace podejmują kluczowe tematy w sztuce tego 50-letniego brytyjskiego artysty

- Damien Hirst od początku skupia się w swojej twórczości na zależnościach sztuki, religii i nauki, ich obecności w życiu człowieka – mówi „Rzeczpospolitej" kuratorka Anna Szynwelska. – Zastanawia się, na ile religia jest ważna w naszych czasach, a na ile pochłaniają nas odkrycia naukowe, i czy nauka i medycyna nie zastępują nam przypadkiem religii.

W co zatem dziś wierzymy, bo jego zdaniem bezkrytyczna wiara w naukowy racjonalizm, zaufanie do technologii i całkowite zawierzenie naszego życia medycynie wypierają element mistyczny. Życie sprowadzone do prostych recept traci zaś transcendentalny wymiar. A przy okazji pyta, dlaczego nie jesteśmy w stanie w tym samym stopniu, jak religii i nauce, zaufać sztuce?

W wielu pokazywanych w Gdańsku pracach Hirsta powracają motywy rozmaitych medykamentów i cudownych tabletek. Jedna z nich została powiększona i wykuta z marmuru, inne stały się zmultiplikowanym elementem grafik lub pojawiają w obiektach, mieszających sacrum i profanum. Artysta podkreśla, że traktujemy je często jako panaceum na wszystkie problemy życia, a przede wszystkim jako ułudny sposób poskromienia lęku przed przemijaniem i śmiercią, przed którymi nie ma prawdziwej ucieczki.

„Nie rozumiem – mówi Hirst– dlaczego niektórzy ludzie pokładają całkowitą wiarę w medycynę, a nie w sztukę, nie kwestionując żadnej z nich.". Gdańska wystawa Damiena Hirsta jest częścią projektu Art+Science Meeting 2015, kontynuującego cykl realizowany przez CSW Łaźnia od 2011 roku, na który składają się wydarzenia. prezentujące dzieła światowej sławy artystów, działających na styku nauki i sztuki i podejmujących temat kondycji współczesnego człowieka

Wystawa „Damien Hirst — „New religion" czynna do 27 września

Pokaz powstał w londyńskiej Paul Stolper Gallery, a do Gdańska przyjechał dzięki współpracy „Łaźni" i British Council. Na wystawę „New Religion" składa się 50 prac — ponad 40 sitodruków, kilka rzeźb oraz film biograficzny. Choć nie ma zwierząt w formalinie, którymi Hirst bulwersuje publiczność, a zamiast brylantowej czaszki, sprzedanej kilka lat temu za 50 milionów funtów, jest srebrna, to przedstawione prace podejmują kluczowe tematy w sztuce tego 50-letniego brytyjskiego artysty

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej