Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Andrzej Gantner: Przemysł spożywczy spoczął na laurach

Wydawało nam się, że wszyscy będą w nieskończoność kupować wszystko, co produkujemy, i nikt nie będzie się temu przeciwstawiał. A to nieprawda – mówi Andrzej Gantner, prezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Aktualizacja: 30.11.2016 14:11 Publikacja: 30.11.2016 13:34

#RZECZoBIZNESIE: Andrzej Gantner: Przemysł spożywczy spoczął na laurach

Foto: tv.rp.pl

Gantner zauważył, że dynamika eksportu polskiej żywności trochę zwolniła. - Mniej więcej 3-4 proc. wzrostu osiągniemy w stosunku do zeszłego roku. Mamy lekkie wyhamowanie, aczkolwiek cały czas rośniemy – ocenił.

Wyjaśnił przyczynę spowolnienia wzrostu dynamiki eksportu. - Nic nie trwa wiecznie i nie można w nieskończoność zdobywać rynków. Naszym głównym rynkiem jest Unia Europejska, która nie jest z gumy. 80 proc. wszystkiego, co eksportujemy, trafia na rynek europejski – mówił.

Gość programu uważa, że powoli tracimy naszą najprostszą przewagę – cenową. - Polskim producentom rosną bardzo mocno koszty i nie do końca jesteśmy w stanie to zrównoważyć wzrostem wielkości produkcji. Część naszych firm zaczyna już przegrywać na poziomie dostaw do dyskontów w krajach za granicą. Zaczynamy przegrywać z graczami z tamtych rynków. Przestajemy być konkurencyjni – zauważył.

Jako pozytywny punkt Gantner wskazuje wzrost eksportu masła. - Jest to związane z sytuacją na świecie, że masła zaczyna brakować – mówił. - Produkty mleczarskie są silnie powiązane z rynkami światowymi. Rynek światowy masła wszedł w fazę górki popytu i dołka podaży – dodał.

Prezes Polskiej Federacji Producentów Żywności zauważył, że sytuacja branży spożywczej w Polsce, jest coraz bardziej powiązana z sytuacją światowych rynków.

Reklama
Reklama

- Poza czynnikami stricte ekonomicznymi, protekcjonizm w poszczególnych krajach w UE bardzo mocno rośnie. Sytuacja robi się niebezpieczna, ponieważ mamy do czynienia z szeregiem aktów prawnych, które utrudniają naszym eksporterom dostęp do danego rynku – mówił. - Czeka nas walka o to, żeby znosić bariery protekcjonistyczne – podsumował Gantner.

Gantner zauważył, że dynamika eksportu polskiej żywności trochę zwolniła. - Mniej więcej 3-4 proc. wzrostu osiągniemy w stosunku do zeszłego roku. Mamy lekkie wyhamowanie, aczkolwiek cały czas rośniemy – ocenił.

Wyjaśnił przyczynę spowolnienia wzrostu dynamiki eksportu. - Nic nie trwa wiecznie i nie można w nieskończoność zdobywać rynków. Naszym głównym rynkiem jest Unia Europejska, która nie jest z gumy. 80 proc. wszystkiego, co eksportujemy, trafia na rynek europejski – mówił.

Reklama
Przemysł spożywczy
Henryk Kania dostanie list żelazny, jeśli wpłaci 8 mln zł poręczenia
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Przemysł spożywczy
„Koniec głaskania się po głowach w branży roślinnej”. Rewolucji nie ma, ale branża rośnie
Przemysł spożywczy
Ceny kawy w USA rosną przez cła Trumpa – palarnie biją na alarm
Przemysł spożywczy
Grupa Żywiec zamyka kolejny browar. Po Leżajsku pora na Namysłów
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Przemysł spożywczy
Na bezalkoholowe trunki Polacy wydają już więcej niż na herbatę
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama