Drugie podejście AB InBev do debiutu w Azji

Największa na świecie grupa piwowarska podjęła drugą próbę wyodrębnienia swego działu azjatyckiego poprzez ogłoszenie pierwotnej oferty publicznej IPO w Hongkongu i liczy na pozyskanie do 6,6 mld dolarów. Byłby to drugi na świecie tak duży debiut w tym roku

Publikacja: 17.09.2019 15:40

Drugie podejście AB InBev do debiutu w Azji

Foto: Bloomberg

Belgijska AB InBev zrezygnowała w lipcu z wprowadzenia na giełdę filii Budweiser Brewing Company APAC za 9,8 mld dolarów, bo uznała wówczas, że warunki na rynku nie sprzyjają temu.

Obecnie zamierza zaoferować 1,3 mln akcji w cenie 27-30 dolarów hongkońskich. Projekt ma specjalną, rzadko stosowaną klauzulę, która pozwoli na zwiększenie oferty o maksimum 40 proc. W razie jej użycia i ogłoszenia maksymalnej ceny emisyjnej ten debiut mógłby dać grupie 6,6 mld dolarów; bez klauzuli AB InBev pozyskałaby 4,8 mld.

Nawet jeśli grupa ogłosi najniższą cenę emisyjną, to i tak debiut będzie drugi co do wielkości na świecie w tym roku, po 8,1 mld dolarów uzyskanych z debiutu w maju Uber Technologies - stwierdził Reuter na podstawie danych firmy Refinitiv.

Pieniądze z debiutu posłużą do zmniejszenia długu, który przekracza 100 mld dolarów od czasu kupienia w 2016 r. konkurencyjnego giganta SABMiller.

Obecny debiut będzie zdecydowanym wzmocnieniem Hongkongu po odroczeniu wejścia na tamtejszą giełdę przez Alibaba Group Holding z powodu niepokojów politycznych w tym mieście. - Można by powiedzieć, że warunki są trudniejsze, ale gdy słuchamy potencjalnych inwestorów, to wierzymy, że panuje duże zainteresowanie tą operacją - stwierdził prezes Budweiser APAC, Jan Craps.

Nowy projekt debiutu wyklucza australijską filię grupy, która sprzedała ją za 11 mld dolarów grupie Asahi wkrótce po rezygnacji z pierwszego podejścia. Bez Australii działalność AB InBev skupi się bardziej na szybko rosnących rynkach: Chinach, Indiach i Wietnamie, co szybciej zapewni jej wyższą wartość rynkową. A Budweiser APAC mająca ponad 50 marek piwa, m.in. Stella Artois i Corona, osiągnęła przed debiutem wycenę 45,6-50,7 mld dolarów.

Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku
Przemysł spożywczy
Ukraińska firma przejmuje polskiego producenta lodów i mrożonek