fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Praca

Własny biznes w e-commerce albo kariera influencera

Adobe Stock
Rosnące w czasie pandemii ryzyko utraty pracy zwiększyło zainteresowanie prowadzeniem własnego biznesu. Deklaruje je teraz prawie połowa Polaków.

Wprawdzie od lat jesteśmy przedsiębiorczym społeczeństwem, lecz wybuch pandemii jeszcze bardziej zwiększył gotowość do startu w biznesie. O ile w 2018 r., w czasach najlepszej w tej dekadzie koniunktury na rynku pracy, jedynie 22 proc. Polaków deklarowało w badaniu AGER („Amway Global Entrepreneurship Report") chęć założenia własnej firmy, o tyle obecnie ten odsetek wzrósł do 46 proc.

Jeszcze więcej, bo 47 proc. z tysiąca badanych Polaków, ocenia, że mają niezbędne umiejętności do prowadzenia biznesu. Nieco gorzej jest z zasobami – te potwierdza już tylko 26 proc. uczestników najnowszego badania AGER.

Tegoroczny raport podsumowuje wyniki edycji badania przedsiębiorczości zrealizowanego, jak zwykle, w 12 krajach Europy, lecz po raz pierwszy w dwóch etapach – przed wybuchem pandemii koronawirusa (w 2019 r.) oraz po jej wybuchu (w 2020 r.). Gotowość do startu w biznesie, wynikającą niekiedy z przymusu (utraty pracy), potwierdzają też dane GUS – według nich w końcu października br. do rejestru REGON było wpisanych prawie 4,65 tys. podmiotów gospodarczych, czyli o 0,4 proc. więcej niż we wrześniu i o 2,7 proc. więcej niż w październiku zeszłego roku.

Według GUS najwięcej nowych biznesów powstaje w tradycyjnych branżach – w handlu i naprawach oraz w budownictwie. Również raport AGER wskazuje znaczący wzrost zainteresowania tradycyjną działalnością gospodarczą. Odsetek planujących ją osób wzrósł z 50 proc. w ubiegłym roku do 55 proc. w trakcie pandemii. Jednak tym, co i w zeszłym, i w tym roku kusiło największą część potencjalnych przedsiębiorców, jest e-commerce.

Już w ub.r. na e-handel stawiało 54 proc. osób planujących start w biznesie, zaś po wybuchu pandemii – już 60 proc. Wśród młodych Polaków, do 35. roku życia, na e-commerce stawia aż 73 proc. badanych. To zrozumiały wybór, biorąc pod uwagę wymuszone przez pandemię ograniczenia w handlu tradycyjnym, a także niższe koszty startu i prowadzenia biznesu e-commerce. Dużą popularnością cieszy się też biznes rozwijany poprzez media społecznościowe, na który stawia 47 proc. potencjalnych przedsiębiorców, zaś w grupie tych młodych – 63 proc.

– Nowe pokolenie zdigitalizowanych przedsiębiorców bardzo dobrze odnajduje się w nowej rzeczywistości, a im wyższe wykształcenie, tym większe zaufanie do własnych kompetencji – komentuje Anna Czarczyńska z Katedry Ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego. Według niej ograniczenia związane z pandemią wyraźnie zwiększyły rolę mediów społecznościowych jako narzędzia do nawiązywania kontaktów i budowania relacji z potencjalnymi klientami.

Niewiele mniej, bo czterech na dziesięciu badanych (a wśród młodych ludzi – prawie połowa), planuje biznes w całości bazujący na mediach społecznościowych, celując w karierę infuencera, który zarabia na rzeszach fanów na Instagramie, TikToku czy YouTubie. Jak zwracają uwagę autorzy raportu, zainteresowanie działalnością influencerską wzrosło wyraźnie wśród mężczyzn. O ile w zeszłym roku 28 proc. z nich celowało w karierę influencera, o tyle w czasie pandemii już 38 proc. Odwrotnie jest u kobiet – grupa potencjalnych influencerek skurczyła się z niemal połowy do 40 proc. badanych. Wzrosło natomiast zainteresowanie sprzedażą bezpośrednią i dorabianiem w ramach tzw. sharing economy, czyli gospodarki współdzielenia. Wśród osób do 35. roku życia grupa zainteresowanych sharing economy (np. współpracą z Uberem czy Boltem) zwiększyła się w ciągu kilku miesięcy z 33 do 46 proc.

Za to wyraźnie (z 63 do 43 proc.) spadła popularność zarabiania jako freelancer, czyli wolny strzelec. – W całej Europie obserwujemy silnie spadkową tendencję postrzegania atrakcyjności pracy bez etatu bazującej na projektach – mówi Anna Czarczyńska.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA