fbTrack

Nauka

Naukowcy znaleźli najstarszą roślinę: Ma miliard lat

Virginia Tech
W północnych Chinach odkryto skamieniałe szczątki wodorostu, który występował na Ziemi ok. miliarda lat temu. To prawdopodobnie najstarsza skamielina rośliny zielonej znaleziona dotychczas na Ziemi - informuje Reuters.

Proterocladus antiquus był rośliną wielkości ziarenka ryżu i występował w płytkiej wodzie, przytwierdzony do dna morskiego rodzajem korzenia.

Będący rodzajem zielonej algi wodorost - mimo niewielkiej z dzisiejszej perspektywy wielkości - należał w swoim czasie do największych organizmów żywych na Ziemi. W ówczesnych morzach dzielił wody z bakteriami i innymi mikrobami.

Jak mówi dr Qing Tang proterocladus antiquus to bliski krewny wszystkich roślin występujących dziś na Ziemi. Artykuł na temat odkrycia skamieliny tego wodorostu dr Qing Tang opublikował na łamach " Nature Ecology & Evolution".

Pierwsze rośliny lądowe - "potomkowie" wodorostów takich jak proterocladus antiquus - pojawiły się na Ziemi ok. 450 mln lat temu.

Proterocladus antiquus jest 200 mln lat starszy niż najstarszy znany dotychczas prehistoryczny wodorost. Jednym z jego najbliższych, występujących dziś krewnych jest glon nazywany sałatą morską.

Współautor publikacji na temat proterocladus antiquus, Shuhai Xiao, nazywa roślinę sprzed miliarda lat "siostrą praprababci wszystkich roślin zielonych żyjących dziś na Ziemi".

Źródło: Reuters