fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Motobiznes

Pierwszy kwartalny zysk Tesli. Musk obiecuje nowe modele

Bloomberg
Tesla zaskoczyła inwestorów pierwszym kwartalnym zyskiem, który wywołał hossę jej akcji na giełdzie. Prezes Elon Musk obiecał premierę tańszego SUVa w 2020 r. i więcej aut autonomicznych, aby zachować prymat nad rywalami

Akcje kalifornijskiego producenta e-aut segmentu premium zyskały 20,6 proc. do 307,12 dolarów w kilka godzin po ogłoszeniu informacji o rekordowych dostawach i cięciu kosztów zapewniających zysk w III kwartale, który przekroczył po raz pierwszy od 1 marca pułap 300 dolarów. Hossa zmniejszyła roczny spadek cen akcji do 8 proc. i zwiększyła kapitalizację firmy o ok. 9 mld dolarów.

Tesla osiągnęła zysk 143 mln dolarów (1,86 na akcję, gdy analitycy liczyli na 42 centy) dzięki zmniejszeniu kosztów stałych i sprzedaży, przy braku kosztów na restrukturyzację, podczas gdy w II kwartale wyniosły 117 mln, a co też ważne, zwiększyła zasoby gotówki do 5,3 mld dolarów. Obroty zmalały o 8 proc. do 6,3 mld.

To bardzo ważny zwrot dla firmy i jej prezesa, który musiał zrezygnować ze stanowiska przewodniczącego rady dyrektorów po serii skandali i wątpliwościach inwestorów, że uda się tej firmie wytrzymać konkurencję większych i zasobniejszych finansowo rywali — stwierdził Reuter.

Marża brutto, ważny wskaźnik zysku dla inwestorów, przekroczyła oczekiwania, a Tesla jest teraz tym bardziej pewna, że uda się jej przekroczyć dolną granicę dostaw przewidzianych w tym roku. Musi jeszcze udowodnić, że potrafi regularnie osiągać zysk i że poradzi sobie z uruchomieniem w 2020 r. seryjnej produkcji limuzyn Model 3 w Szanghaju i SUVów Model Y. Tesla potwierdziła, że produkcja obu aut ruszy przed planowanym terminem, premiera drugiego nastąpi latem 2020.

Tesla będzie tez musiała opanować koszty nowej gigantycznej fabryki w Europie, prac nad ciężarówką Semi, nad elektryczną furgonetką, nad roadsterem nowej generacji i nad technologiami automatycznej jazdy. — Biorąc pod uwagę zawrotną prędkość ekspansji, Tesla będzie potrzebować bardzo dużej gotówki — stwierdził Nicholas Hyett z Hargreaves Lansdown.

Firma podała, ze zmniejszyła swe koszty o 16 proc. w skali rocznej poprawiając efektywność działań i zmniejszając koszty produkcji i materiałów. Musk podkreślił podczas telekonferencji, że koszty operacyjne są najniższe od czasu rozpoczęcia produkcji Modelu 3.

Dyrektor finansowy Zach Kirkhorn poinformował, że firma spodziewa się wyższej marży od Modelu Y w porównaniu z Modelem 3, przy niemal takich samych kosztach produkcji. Auta z Szanghaju będą dawać podobną marżę co wypuszczane z Fremont w Kalifornii. Tesla zakłada też dodatni przepływ gotówki.

Teraz Tesla obiecała więcej niż Musk w lipcu, gdy zapowiadał, że firma osiągnie równowagę finansową w III kwartale i wypracuje zysk pod koniec roku. Tesla zamierzała dostarczyć w 2019 r. 360-400 tys. aut, teraz jest pewna, że przekroczy 360 tys. Analitycy byli sceptyczni co do tempa wzrostu sprzedaży samochodów, bo maleją rządowe dopłaty do e-aut w Stanach, Chinach i w innych krajach, ale Kirkhorn poinformował, że rośnie wielkość zamówień na wszystkich rynkach, w bieżącym kwartale są większe niż w poprzednim.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA