Mimo osłabienia pandemią motoryzacja nic nie traci ze swej atrakcyjności dla inwestorów. 95 mln euro wyda na rozbudowę fabryki samochodów ciężarowych w Niepołomicach niemiecki koncern Man Truck & Bus. Uruchomiony w 2007 r. zakład, z którego wyjechało już 171 tys. ciężarówek i podwozi, zostanie powiększony o nowe hale produkcyjne, magazyny i biura, a także instalację do produkcji odnawialnego źródła ciepła. Zatrudnienie wzrośnie do 2,5 tys. osób. Docelowo fabrykę ma opuszczać 300 pojazdów i 200 kabin dziennie.
Produkcja w rozbudowanym zakładzie ruszy we wrześniu 2022 r. Jak podkreślali przedstawiciele niemieckiego koncernu na czwartkowej konferencji w Krakowskim Parku Technologicznym, fabryka w Niepołomicach będzie należeć do największych inwestycji MAN-a i stanie się jedną z największych fabryk samochodów ciężarowych w Europie. Zdaniem Michaela Kobrigera, członka zarządu MAN Truck & Bus SE odpowiedzialnego za produkcję i logistykę, rozbudowa niepołomickiego zakładu będzie się wpisywać w plany koncernu zmierzające w kierunku produkcji ciężarówki bez kierowcy, całkowicie bezemisyjnej, połączonej z siecią. – Inwestycja w Niepołomicach jest jednym z najważniejszych elementów transformacji MAN – podkreślił Kobriger.
Niemiecki koncern dostanie pomoc publiczną – 35 proc. wartości inwestycji w postaci zwolnień podatkowych w ramach strefy ekonomicznej. O wsparcie zabiegała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), dla której inwestycje w przemyśle motoryzacyjnym są obecnie jedną z najliczniejszych grup obsługiwanych projektów (21). – Sektor ten od dawna jest jednym z filarów gospodarczych Polski – stwierdza Krzysztof Drynda, prezes PAIH.
Magnesem jest elektromobilność
MAN produkuje w Polsce także autobusy. Polskie zakłady MAN w Starachowicach specjalizują się w produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich oraz podwozi autobusów. Na początku października 2020 r. uruchomiono tam produkcję miejskich autobusów elektrycznych.
To właśnie elektromobilność szczególnie mocno rozkręca teraz inwestycje w polskim przemyśle motoryzacyjnym. W produkcji autobusów z napędem elektrycznym, a także w ich eksporcie należymy do europejskich liderów. Dzięki inwestycjom zagranicznych koncernów stajemy się także europejskim hubem produkcji baterii do elektrycznych samochodów. Sztandarowym przedsięwzięciem stała się warta 3,2 mld euro rozbudowywana fabryka baterii LG Energy Solution pod Wrocławiem, która ma stać się największym takim zakładem w Europie. Wraz z zakończeniem IV etapu rozbudowy zakłady osiągną docelową moc produkcji na poziomie 100 GWh.