Jest efektem ogłoszonego dziś globalnego porozumienia zawartego między Liberty Global – właścicielem UPC Polska – a Netflixem. Klienci operatorów płatnej telewizji należących do Liberty Global (w Europie ma operatorów płatnej telewizji w Polsce, na Węgrzech, w Rumunii, Czechach i na Słowacji, w Niemczech, Holandii, Austrii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii) będą mogli korzystać z Netflixa z poziomu swojego dekodera. Na pierwszy ogień jeszcze w tym roku pójdzie Ziggo, operator holenderski. Pozostali ze stajni Liberty, w tym UPC Polska, włączą taką opcję do swoich usług w przyszłym roku.

Bob Greene, dyrektor zarządzający Liberty Global ds. rozwoju biznesu, nie chciał podać, kiedy dokładnie opcja będzie dostępna w Polsce. – To zależy od tego, jak szybko dostosujemy się do tej możliwości na innych rynkach. Na pewno będzie to przyszły rok – mówił. Ci, którzy będą chcieli korzystać z takiego rozwiązania, nadal będą płacić Netlixowi, logując się do platformy, tyle że z poziomu dekodera. Greene przyznaje, że niewykluczone jest, iż w przyszłości operatorzy Liberty będą włączać opłaty za Netflixa do swoich faktur.

Zdaniem Mike'a Friesa, prezesa Liberty Global, całkowite włączenie Netflixa do oferty operatorów takich jak UPC mogłoby być jednak trudne, gdyż dostęp do niego musiałby kosztować tyle samo co niezależnie w internecie, a klienci płatnych telewizji należących do Liberty mają już przecież bezpłatny dostęp do podobnej usługi MyPrime. – Dlatego wcale nie jestem pewien, czy każdy klient byłby taką ofertą zainteresowany – mówił. Jak podkreślał, nie na każdym rynku Netflix jest też popularną usługą. – W Holandii jest np. bardzo popularny, ale w Belgii nie – mówił. Od strony finansowej porozumienie wygląda tak, że Netflix będzie się dzielił z Liberty wpływami od klientów, którzy zarejestrują się na platformie poprzez dekodery jego operatorów. – Jeśli poprzez nasz dekoder będą korzystać z Netflixa jego dotychczasowi subskrybenci, całe przychody z nich zostają przy Netflixie – mówił Greene.

Dotychczas Netflix był obecny tylko w ofercie brytyjskiego Virgin Media. Nie wiadomo, czy w Polsce podobne porozumienia z Netflixem zawrą inni operatorzy płatnej telewizji. Z informacji rpkom.pl wynika, że z platformą rozmawiają o tym wszyscy więksi operatorzy. Liberty Global ma 29 mln klientów płatnej telewizji, a w UPC Polska ok. 1,5 mln.

Netflix działa u nas od stycznia tego roku. W przyszłym tygodniu do Polski po raz pierwszy przylatuje jego prezes Reed Hastings. Firma prawdopodobnie ogłosi wtedy wprowadzenie polskich napisów do całej swojej oferty. Z badania domu mediowego MEC wynika, że klientów Netflixa w Polsce może być 0,5 mln.