Konsumenci z Polski najczęściej skarżą się na firmy z Niemiec

Spraw wciąż przybywa, a tendencja się nie zmienia – skarżymy się na sąsiadów. Polscy konsumenci najczęściej reklamują zakupy dokonane u niemieckich przedsiębiorców, z kolei na polskich przedsiębiorców najwięcej skarg wpływa od czeskich klientów – Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowało 2018 r.

Aktualizacja: 04.03.2019 14:49 Publikacja: 04.03.2019 12:54

Konsumenci z Polski najczęściej skarżą się na firmy z Niemiec

Foto: Adobe Stock

- Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) z roku na rok otrzymuje więcej skarg, od 2015 przybyło ich 1867.

- Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy poza Polską.

- Na terenie Unii Europejskiej w sprawach transgranicznych bezpłatnie pomaga ECC-Net, do której należy ECK. Jeżeli kupujemy poza UE np. na portalach azjatyckich, takiej pomocy nie mamy zagwarantowanej.

Czytaj także: Niejasne informacje o cenach i obniżkach w e-sklepach

Na co najczęściej skarżyli się transgraniczni konsumenci do ECK?

- 30% usługi lotnicze (opóźniony/ uszkodzony bagaż, odwołany/ opóźniony lot, problemy przy płatności, niesprawiedliwe rozliczenia kosztów anulacji biletu),

- 13% odzież i obuwie (najczęściej towar niezgodny z umową),

- 5% portale randkowe (automatyczne przedłużenie subskrypcji konta). ECK wielokrotnie informowało – jeżeli konsument jest poinformowany przed zawarciem umowy o automatycznym przedłużenia konta, ma on niewielkie szanse na uzyskanie zwrotu. Przepisy nie wykluczają stosowania takiej praktyki.

- 4% elektronika (głównie zakup telefonów).

Zagraniczni konsumenci najczęściej skarżyli się na polskich przedsiębiorców w zakresie zakupu:

- produktów medycznych np. aparatów słuchowych,

- usług lotniczych,

- edukacji pozaszkolnej (kursy językowe).

Mimo że konsumenci najczęściej zgłaszają się do ECK z ww. problemami, wiele skarg ma nietypowy charakter, np.:

- Zakup kurnika, który uległ zniszczeniu w czasie użytkowania i pozbawił kury życia. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Niemcy, konsumenta uzyskała zwrot wysokości 75 euro.

- Zagubiony pierścionek zaręczynowy w czasie przesyłki. Wybranka konsumenta nie doczekała się zaręczyn, bowiem klient otrzymał puste pudełko. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Niemcy konsument otrzymał blisko 1000 euro zwrotu.

- Włoski sklep uniemożliwił polskiemu konsumentowi dokonywania zakupów, gdy ten za często zwracał towary w ciągu 14 dni. Po interwencji ECK Polska i ECK Włochy konsument mógł znów dokonywać zakupów, przymierzać i zwracać towary bez podawania przyczyny.

- Automatyczny dystrybutor paliwa w Austrii pobrał pieniądze, a nie wydał paliwa. Konsument stracił 40 euro. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Austria odzyskał przywłaszczone przez maszynę pieniądze.

Konsumenci z polski najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z:

- Niemiec (14% skarg)

- Wielkiej Brytanii (8% skarg)

- Luksemburga (8% skarg)

- Irlandii (7%skarg)

Na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się konsumenci z:

- Czech (20% skarg)

- Rumunii (12% skarg)

- Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) z roku na rok otrzymuje więcej skarg, od 2015 przybyło ich 1867.

- Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy poza Polską.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara