Już sześciu na dziesięciu pracowników wykonuje obowiązki całkowicie zdalnie – podają CBRE i Grafton Recruitment . - Nie jest to jednak idealne rozwiązanie. Na pytanie, jaki jest optymalny model pracy, większość odpowiada, że mieszany. Co nam przeszkadza w pracy z domu? Ograniczony bezpośredni kontakt z innymi pracownikami, problemy z oddzieleniem życia zawodowego i prywatnego, rzadkie wyjścia z domu. Te problemy rozwiązuje fizyczne biuro, które ma symboliczny wymiar. To miejsce spotkań i przestrzeń do wykonywania pracy, o której po wyjściu można zapomnieć.
- Z pracą zdalną mierzymy się od marca. Mieliśmy czas, żeby się do niej przyzwyczaić, a teraz przyszedł moment, żeby zacząć ją systematycznie planować. Większość firm postawi na hybrydowy model pracy, zwłaszcza, że tego oczekują pracownicy – mówi cytowana w komunikacie Joanna Mroczek, szefowa działów badań rynku i marketingu w Polsce i regionie CEE w CBRE.- Będzie to wymagało nie lada umiejętności w zakresie planowania i strategii, ale też optymalnego wykorzystania biura. Wszyscy za nim tęsknią, ale już teraz wiadomo, że jego rola się nieco zmieni. Będzie to przede wszystkim miejsce spotkań, gdzie na znaczeniu zyska część wspólna i dostęp do nowoczesnych technologii.
Eksperci podkreślają, że chociaż test pracy zdalnej zdaliśmy całkiem nieźle, nie jest to idealne rozwiązanie. - Pracownicy chcą działać w trybie mieszanym – częściowo w domu, a częściowo w biurze.
W badaniu Grafton Recruitment i CBRE taką chęć zadeklarowało 64 proc. pracowników. Co dziesiąta osoba wskazuje, że optymalna jest praca cały czas w biurze, a 26 proc. nie ma nic przeciwko zdalnej pracy w pełnym wymiarze. Przy hybrydowym modelu pracy aż 43 proc. pracowników liczy na trzy dni pracy z domu, 26 proc. chce przebywać w biurze tylko jeden dzień w tygodniu, a 24 proc. chce pracować zdalnie przez dwa dni z pięciu. Jeden dzień pracy z domu wystarczy tylko 6 proc. pracowników.
- W naszym badaniu już od kilku edycji widać wyraźną tendencję wzrostową, jeżeli chodzi o oczekiwany czas pracy zdalnej. Teraz chcemy, żeby tych dni było więcej niż jeszcze przed pandemią - mówi cytowana w komunikacie Joanna Wanatowicz, dyrektor w Grafton Recruitment. - Nadal jednak niewielu pracowników mówi o tym, że chce pracować zdalnie cały czas. Po tak długim czasie od ogłoszenia pandemii wszyscy znają już doskonale nie tylko zalety, ale też wady pracy z własnych czterech kątów.