- Skarb państwa będzie obecny u boku Eurostara, aby utrzymać to strategiczne połączenie między obu krajami - oświadczył wiceminister przed komisją trwałego rozwoju Zgromadzenia Narodowego. - Pracujemy teraz z Anglikami nad mechanizmami pomocy proporcjonalnej do zaangażowania się każdego w tę firmę, aby utrwalić w palnie finansowym model ekonomiczny Eurostara. Sam Djebbari rozmawiał o tym od kilku tygodni ze swym brytyjskim odpowiednikiem, Grantem Shappsem.

Jedną z omawianych opcji jest udzielenie przez Bank of England covidowej pożyczki w ramach brytyjskiego w wkładu - powiedziała Bloomberegowi osoba znająca sprawę

- Kiedy nadejdzie pora, przedstawimy zasady i tryb tego wsparcia, z pewnością będą związane z SNCF - dodał. Francuska kolej ma 55 proc. udziałów w Eurostarze, konsorcjum Patina Rail ma 40 proc., w tym CDC du Quebec 30 proc. i fundusz Hermes Infrastructure 10 proc., a kolej belgijska SNCB 5 proc.

Spółka znalazła się w bardzo trudnej sytuacji, kiedy z powodu ograniczeń sanitarnych jej przewozy zmalały o 95 proc. - Katastrofa jest możliwa - powiedział z kolei agencji AFP dyrektor generalny spółki, Jacques Dumas informując, że obroty w ubiegłym roku zmalały o 82 proc., a od początku bieżnego roku jest jeszcze gorzej. Akcjonarsize pomogli dotąd sumą 220 mln euro, ale więcej nie mogą nic zrobić.