Reklama

GPW. Polacy odwrócili się od giełdy

Mieszkania, obligacje skarbowe i korporacyjne, a nawet przynoszące realne straty lokaty bankowe – tu trafiają oszczędności Polaków. Akcje z naszej giełdy jeszcze długo mogą nie być popularne.

Aktualizacja: 08.12.2019 21:03 Publikacja: 08.12.2019 21:00

GPW. Polacy odwrócili się od giełdy

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Średnie wynagrodzenie rośnie systematycznie od lat, w ostatnich kilku nawet w tempie 7 proc. rocznie. Gospodarstwa domowe wspierane są też programami socjalnymi, zwiększa się dochód rozporządzalny. Polacy się bogacą, mają więcej oszczędności, ale zupełnie nie widać tego na GPW.

W I półroczu tego roku inwestorzy indywidualni odpowiadali za transakcje na głównym rynku GPW warte 24,3 mld zł, ale jeszcze w analogicznym okresie 2013 r. było to 31 mld zł, a w 2011 r. aż 45,9 mld zł (cały rok wtedy był rekordowy). Nawet w kryzysowym 2009 r. obroty akcjami, za które odpowiadali inwestorzy indywidualni, były znacznie wyższe niż teraz – wyniosły 90 mld zł w porównaniu z prognozowanymi w tym roku 28 mld zł (gdyby drugie półrocze było takie jak pierwsze). Ten spadek szczególnie źle wygląda, biorąc nie tylko pod uwagę wzrost zamożności Polaków, ale także rozwój GPW – przez dekadę liczba spółek urosła o jedną trzecią. Udział drobnych graczy w obrotach na GPW spadł do 13 proc. w I półroczu z 19 proc. i 28 proc. w analogicznych okresach odpowiednio lat 2012 i 2009.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Giełda
Dwa światy gigantów z WIG-odzież. III kwartał w LPP i CCC ujawnił różnice
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Giełda
Niedźwiedzie na GPW tak łatwo nie odpuszczają
Giełda
Akcje XTB pod presją sprzedających. Zaważyły słabe wyniki
Giełda
XTB słabiej od oczekiwań. Spadek zysku o 74 proc.
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Giełda
Kolejny dzień i kolejny rekord WIG-u
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama