Rozwój kolei jest priorytetem

Bogacące się społeczeństwo odchodzi od samochodów na rzecz współdzielonej mobilności i transportu publicznego, szczególnie oczekując szybkiej i wygodnej kolei – mówili eksperci w Krynicy.

Publikacja: 10.09.2019 01:39

Sprawna kolej to odciążenie dróg, które są bardzo zatłoczone, mówili paneliści

Sprawna kolej to odciążenie dróg, które są bardzo zatłoczone, mówili paneliści

Foto: Fotorzepa/Tomasz Jodłowski

Podczas debaty „Dostępność komunikacyjna" przedstawiciele resortu infrastruktury, spółek kolejowych, funkcjonujących w ramach Grupy PKP i świata polityki dyskutowali o wykluczeniu transportowym, dostępności pociągów i nowych projektach inwestycyjnych na kolei.

Coraz więcej stacji

Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe SA, zwrócił uwagę na dynamicznie poprawiającą się w ostatnich latach jakość infrastruktury kolejowej dla pasażerów.

– Już w tej chwili oddaliśmy 130 nowych peronów tam, gdzie dotychczas nie istniały. Poprawiamy w ten sposób dostępność komunikacyjną np. na obrzeżach miast. Wszystkie dojścia są przystosowywane do osób o ograniczonej sprawności ruchowej – mówił Merchel. Jak podkreślał, PKP Polskie Linie Kolejowe SA wsłuchują się w głos społeczeństwa i realizują inwestycje zgodnie z oczekiwaniami użytkowników. – Dla poprawy bezpieczeństwa i usprawnienia komunikacji budujemy nowe wiadukty i przejścia dla pieszych, by linie kolejowe łączyły, a nie dzieliły miejscowości – dodał.

Adam Laskowski, członek zarządu PKP InterCity, wskazywał, że jego firma co roku zwiększa liczbę postojów w rozkładzie jazdy, co przekłada się na większą dostępność kolei dla Polaków.

– W rozkładzie w latach 2015–2016 obsługiwaliśmy ponad 330 miejscowości. W nowym rozkładzie jazdy, od grudnia br., będzie ich już ponad 400. Na tym na pewno nie poprzestaniemy, bo cały czas analizujemy kolejne miejsca z potencjałem. Nasza sieć staje się coraz bogatsza, co wiąże się z dynamicznym wzrostem liczby przewiezionych pasażerów – mówił. Jak dodał, PKP InterCity prowadzi ogromny program inwestycyjny za ponad 7 mld zł.

– To nie tylko inwestycja w poprawę szybkości czy punktualności przejazdu. Wprowadzamy także nowe rozwiązania informatyczne, by jeszcze bardziej usprawnić np. sprzedaż biletów online – zapewniał Laskowski.

Adam Laskowski poinformował, że PKP InterCity w każdym roku zwiększa liczbę obsługiwanych stacji, podnosząc tym samym dostępność swojej oferty. Jak dodał, spółka jest też partnerem programu Dostępność Plus i uczestniczy w tym projekcie, wprowadzając nowe udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnościami.

Nowe nawyki klientów

Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo, mówił, że z perspektywy jego spółki dostępność komunikacyjna rozumiana jest jako szeroka oferta logistyczna, mogąca zaspokoić potrzeby transportowe gospodarki.

– To nie tylko sieć terminali logistycznych, ale też sprawny system zarządzania tymi jednostkami. Podejmujemy te wyzwania, inwestując w tabor i infrastrukturę, by stale poprawiać jakość naszych usług – przekonywał Bawor. I dodał, że przykładem takich działań jest powołanie spółki terminalowej przez PKP Cargo. Witold Bawor powiedział też, że konieczna jest rozbudowa sieci terminali w Polsce, która jest zbyt mała. PKP Cargo chce to robić we współpracy z PKP SA.

Prezes PKP Telkol Mirosław Gilarski zwrócił uwagę na to, że wraz z koleją powinny być rozwijane nowe metody transportu takie jak współdzielona mobilność w oparciu o rowery i samochody funkcjonujące w tym modelu.

– Według badań piechotą pasażer jest skłonny pokonać do stacji dystans około 2 km. Jeśli ma dostęp do roweru w bikesharingu, to jest to już 4 km. Z kolei jeśli jest to rower elektryczny, ten dystans wzrasta już do 8 km – tłumaczył Gilarski. – Testujemy pilotażową aplikację dla niepełnosprawnych, która ma za zadanie poprowadzić taką osobę przez stację do peronów, wskazać postój taxi, pokazać, gdzie są pochylnie czy windy – dodał prezes PKP Telkol.

Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA, wyróżnił trzy wymiary dostępności transportowej: dostępność infrastruktury technicznej o rozmaitych funkcjach, takich jak integracyjna czy akceleracyjna, wymiar multimodalności, a także wymiar architektoniczny, związany z likwidacją barier. – Poprawa tych trzech wymiarów sprawia, że transport kolejowy zaczyna działać prawidłowo. Dlatego spółki kolejowe angażują się w program Dostępność Plus – mówił Antonowicz.

Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, przekonywał, że inwestycja w infrastrukturę transportową to inwestycja w gospodarkę: – Sprawna kolej to odciążenie korytarzy drogowych, które są bardzo zatłoczone. Dlatego uruchomiono program Kolej Plus, by przywrócić nieistniejące obecnie połączenia pociągowe zwłaszcza w odizolowanych miejscowościach. To zadanie nie tylko rządu, ale też samorządów.

Adamas Ilkevicius, wiceprezes Kolei Litewskich, zauważył, że mimo iż Litwa jest sąsiadem Polski, nasze kraje są dosyć słabo skomunikowane. – Jestem przekonany, że polscy pasażerowie chcieliby szybko i komfortowo dojechać do Wilna czy Kowna. Niestety, dziś podróż pociągiem między Warszawą a Wilnem to żmudna ośmiogodzinna wyprawa – wskazał Ilkevicius. Zgadzając się z uwagami innych panelistów, nadmienił, że młode pokolenie nie chce posiadać samochodu i woli korzystać z różnych nowych form współdzielonych środków transportu indywidualnego w połączeniu z transportem publicznym.

– I tu jest kluczowa rola kolei. Muszą powstać szybkie i wygodne połączenia nie tylko wewnątrz krajów europejskich, ale także pomiędzy nimi – przekonywał wiceszef Kolei Litewskich. Zgodził się z nim Ireneusz Merchel, dodając, że w Polsce dlatego odtwarza się zamknięte linie kolejowe, a także pracuje nad potężnym programem budowy nowych linii w ramach projektowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Partnerem relacji jest Grupa PKP

Podczas debaty „Dostępność komunikacyjna" przedstawiciele resortu infrastruktury, spółek kolejowych, funkcjonujących w ramach Grupy PKP i świata polityki dyskutowali o wykluczeniu transportowym, dostępności pociągów i nowych projektach inwestycyjnych na kolei.

Coraz więcej stacji

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Smart city to również elektromobilność
ROZMOWA
Ponichtera: Innowacje w centrach danych dla zrównoważonego rozwoju
Interview
Ponichtera: Innovation in data centres for sustainable development
Studio „Rzeczpospolitej”
Białkowski: Zdrowa Firma to wsparcie dla pracodawców w pozyskaniu i utrzymaniu najlepszych pracowników
ROZMOWA
Jamiołkowski: Szczególny moment transformacji branży tytoniowej