fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Forum Ekonomiczne w Krynicy 2019

Rolnicy muszą ze sobą częściej współpracować

Fotorzepa/Tomasz Jodłowski
Mamy bardzo dobrej jakości żywność. Jednak aby zachować jej konkurencyjność, potrzeba współpracy producentów i dystrybutorów na zasadzie wzajemnego szacunku – podkreślają eksperci.

Podczas panelu dyskusyjnego „Współpraca czy rywalizacja? Gdzie tkwi klucz do sukcesu polskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego", eksperci zastanawiali się nad wypracowaniem optymalnego modelu produkcji i dystrybucji polskiej żywności, która obecnie uchodzi za jedną z najlepszych pod względem jakości na świecie.

Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa i rozwoju wsi, wskazywał, że właśnie jakością, a nie ilością, możemy konkurować w branży spożywczej na rynkach całego świata.

– Mamy rolnictwo mało intensywne, które zużywa stosunkowo mało środków chemicznych. Cechy, które jeszcze do niedawna uchodziły za jego wadę, są dziś bardzo cenione. Ta renta zapóźnienia jest dla nas wielką szansą – przekonywał minister. Zauważył, że obecnie do branży rolniczej wchodzi nowe pokolenie, niepamiętające kołchozów czyli patologicznej karykatury spółdzielczości z czasów PRL. To ludzie otwarci na współpracę, o zupełnie innej mentalności.

– Na Zachodzie rolnicy bardzo chętnie ze sobą współpracują. Ta współpraca nie kończy się na wspólnym użytkowaniu maszyn, lecz obejmuje także wspólne negocjowanie ceny, a nawet wspólne przetwórstwo i sprzedaż produktów rolnych. Taka pozioma współpraca jest konieczna także w Polsce i trzeba ją promować – mówił Ardanowski.

Dodał, że niezbędna jest też współpraca pionowa, czyli odbiorców towarów i wytwarzających je rolników. – Równy podział zysków ze sprzedaży jest warunkiem koniecznym. Nie może być tak, że rolnicy są opłacani w sposób niewspółmierny do ryzyka i poniesionych nakładów. Często zdarzało się, że np. supermarkety prowadziły dyktat cen, zmuszając rolników do sprzedaży poniżej kosztów, a same zarabiały na produktach wysoką marżę. To jest niedopuszczalne. Na szczęście powoli się to zmienia dzięki większej świadomości konsumentów – mówił.

Łukasz Gębka, który zarządza gospodarstwem ekologiczny Farma Świętokrzyska, zaznaczył, że sytuacja pod tym względem znacznie się ostatnio poprawia.

– Budujemy współpracę z innymi producentami biożywności. Chcemy, by konsumenci mieli coraz szerszy dostęp do bardzo wysokiej jakości żywności. Na szczęście ta świadomość rośnie w sposób lawinowy i klienci sklepów są w stanie więcej zapłacić za dobre produkty, wiedząc, że ta jakość kosztuje. To właśnie konsumenci w dużej mierze decydują o kształcie rynku. Widzimy dzięki temu poprawę stabilności kontraktów z sieciami handlowymi – mówił Gębka.

Adam Pieńkowski, prezes McDonald's w Polsce, czyli przedstawiciel dużego międzynarodowego biznesu spożywczego, zaznaczył, że chociaż marka, którą reprezentuje, kojarzy się z USA, to McDonald's nie mógłby działać w Polsce bez polskich produktów.

– Ponad 90 proc. naszych restauracji w kraju prowadzą polscy franczyzobiorcy. Współpracujemy aż z 50 tys. polskich gospodarstw rolnych, często bardzo małych – mówił.

– Produkty zużywane w restauracjach nad Wisłą w ponad 50 proc. pochodzą z Polski, a 90 proc. sprzedawanej tu wołowiny to wołowina polska. Co więcej, co dziesiąty kilogram wołowiny w ogóle sprzedawanej na terenie Polski to wołowina w sieci naszych restauracji. To pokazuje skalę naszego związania z lokalnym rynkiem – podkreślił Pieńkowski.

– Dlatego musimy mieć bardzo dobrze poukładaną współpracę z polskimi dostawcami, bo korzyści są obopólne. Mamy bardzo duże zaufanie do polskiego rolnika. Jest wiele firm, które rosły wraz z naszym rozwojem w Polsce – przekonywał prezes McDonald's Polska.

Podał przykład polskiej spółki Green Factory, która dzięki tej współpracy dostarcza swoje pomidory na 115 rynków na całym świecie.

Pieńkowski podkreślał, że McDonald's na tym nie poprzestaje. Firma dąży do zmniejszenia obciążenia środowiska wynikającego z produkcji wołowiny. – Bierzemy udział w pracach platformy zrównoważonej produkcji wołowiny, poprzez którą staramy się edukować naszych dostawców w tym zakresie – podkreślał prezes McDonald's Polska.

— Partnerem relacji jest McDonald's Polska

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA