Firma

Opinie w GoWork.pl pokochali pracownicy - już 3 mln komentarzy

Największy serwis z opiniami o pracodawcach, GoWork.pl zgromadził już 3 mln wpisów. Użytkownicy chętnie dzielą się swoimi wrażeniami na temat warunków zatrudnienia oferowanych przez firmy. Przedsiębiorcy z kolei coraz częściej zaczynają zdawać sobie sprawę z roli jaką we współczesnym świecie pełnią opinie oraz podejmowanie działań employer brandingowych.

Za co użytkownicy cenią opinie na GoWork.pl?

GoWork.pl jest największym serwisem zawierającym opinie o pracodawcach. W swojej bazie ma już 3 mln komentarzy i ponad 11 tys. współpracujących przedsiębiorstw. Ogromną zaletą serwisu jest to, iż komentarze użytkowników odnoszą się zarówno do warunków zatrudnienia oferowanych przez powszechnie znane firmy z siedzibami w największych miastach Polski, chociażby w Białymstoku, jak i niedużymi, lokalnymi przedsiębiorstwami zatrudniającymi niewielu pracowników. Tym samym zarówno mieszkańcy Katowic, jak i niewielkiego Puszczykowa mają możliwość zapoznania się z opiniami o pracodawcach znajdującymi się w ich miejscowości.

Pracownicy chętnie dzielą się swoimi wrażeniami dotyczącymi współpracy z danym przedsiębiorstwem, co nie powinno jednak dziwić. Z dużą dozą prawdopodobieństwa osoba, która pozostawiła komentarz na wątku firmy, sama jakiś czas temu poszukiwała informacji z nią (lub inną marką) związanych. Zapoznanie się z rzetelnymi informacjami udzielonymi przez użytkowników, którzy mieli styczność z przedsiębiorstwem, np. pracowali w nim, byli na rozmowie kwalifikacyjnej lub byli partnerami biznesowymi, pomaga podjąć decyzję związaną z zatrudnieniem w firmie. Wszystko dlatego, że takie osoby wiedzą, jak wygląda marka od środka - czy dba o swoich pracowników, a jeśli tak w jaki sposób - słowem, potrafią udzielić wiarygodnych informacji na temat oferowanych przez nią warunków zatrudnienia.

Grupa GoWork.pl to również jeden z najpopularniejszych serwisów pracy w Polsce

Jak opinie wpływają na wizerunek pracodawcy?

Komentarze użytkowników dotyczące pracodawców są bardzo istotne nie tylko z punktu widzenia kandydatów, ale również samych przedsiębiorstw. Coraz większa rola jaką odgrywają sprawia, że opinie w realny sposób wpływają na wizerunek pracodawców. Odpowiednia reakcja firmy - niezależnie od charakteru wpisu - może albo wzmocnić, albo osłabić jej wizerunek. Zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że komentarze użytkowników bywają zróżnicowane - część osób zadowolonych z warunków zatrudnienia broni firmy, a część krytykuje jej postępowanie. Taka sytuacja ma miejsce na wątku opiniotwórczym dotyczącym Volkswagena zlokalizowanego w Poznaniu. Jeden z użytkowników twierdzi: kiedyś VW miał status firmy wyjątkowej, a obecnie jest problem z nowymi pracownikami a coraz więcej starych pracowników odchodzi otrzymując lepsze warunki w innych firmach! Niestety jeżeli przewodniczący solidarności chce mieć poważanie i zaufanie ludzi to niech odda firmowe auto służbowe i zacznie być osobą niezależną od VW. Natomiast konstruktywna konkurencja w przypadku związków jeszcze nikomu nie zaszkodziła. IP jest moim ostatnim wyborem, ale to jest kara za zachowanie i myślenie S. Rozumiem że zamówienia należy realizować, ale trzeba szukać rozwiązań dobrych dla pracowników i firmy, a nie godzić się na wszystko i pracować ciągle w nadgodzinach...jak w Odlewni.

Spotkało się to z odpowiedzią ze strony innej osoby niezwiązanej bezpośrednio z marką: Jakie macie w VWP rozwiązania antypracownicze? (..) Dostajecie 100 % dodatku za każdą nadgodzinę (gdzie jeszcze tak jest?), znacie harmonogram rok wcześniej, (...) dodatki za pracę w systemie zmianowym, dodatek za niechorowanie, ponad trzy dodatkowe pensje w roku w innych bonusach, dodatkach i premiach. (...) Pracujemy w systemie zmianowym bo tak chce pracodawca. Koniec i kropka.

W tym wypadku zajęcie stanowiska przez pracodawcę może mieć kluczowe znaczenie w procesie budowy pozytywnego wizerunku.

Jak opinie pomagają podjąć decyzje zakupową?

Wymiana samochodu, planowanie wakacji, czy zmiana pracy. Choć na pierwszy rzut oka dylematy te mocno się od siebie różnią, to każdy z nich obarczony jest ryzykiem podjęcia niewłaściwej decyzji. Kupując samochód, niezależnie od jego ceny, chcemy bezawaryjnie przemierzyć jak najwięcej kilometrów. Pojazd, w którym po krótkim czasie zostanie zdiagnozowana usterka, zamiast realizować swoje podstawowe założenie, spędza czas w warsztacie, a we właścicielu narasta frustracja. Wyjeżdżając na wakacje chcemy odpocząć od codziennych trosk i zregenerować swoje siły. Kierowanie się tylko reklamami może doprowadzić do tego, że skorzystamy z nierzetelnego biura podróży, a nasz wakacyjny kierunek wcale nie okaże się tym, na który liczyliśmy. Tym samym urlop, zamiast odpoczynkiem, okażą się katorgą. Podobnie wygląda aspekt zmiany zatrudnienia. Najgorsze decyzje z tym związane podejmujemy wówczas, gdy za główne kryterium uznajemy takie czynniki jak: zarobki, branża, w której działa firma czy lokalizacja biura, zapominając o tym, jak ważne jest podejście przedsiębiorstwa do swoich pracowników.

Istnieje jednak sposób na zminimalizowanie ryzyka podjęcia nieodpowiednich decyzji. Tym co pozwala tego dokonać są opinie innych ludzi, którzy znaleźli się w podobnej sytuacji. Notoryczne awarie danego modelu samochodu na pewno zostały wielokrotnie opisane przez użytkowników w Internecie, którzy z całą pewnością zasugerowali odpowiednią alternatywę. Podobnie sprawa wygląda z usługami biur podróży. To, że jedno niekoniecznie stawiało komfort klienta na pierwszym miejscu, nie oznacza, że jest to standardowym działaniem firm z tej branży. Opinie osób, które miały styczność z danym przedsiębiorstwem ułatwiają z kolei znalezienie pracodawcy, który dba oraz docenia swój zespół.

Niezależnie od tego czy właśnie zamierzamy dokonać zakupu samochodu czy skorzystać z usług biura podróży, opinie innych osób są tym, co ułatwia nam podjęcie odpowiedniej decyzji. Tak samo wygląda sytuacja na rynku pracy. Opinie pracowników okazują się bardzo istotną wskazówką dla osób, które rozważają podjęcie współpracy z daną marką. Tym samym szansa na rozpoczęcie zatrudnienia w przedsiębiorstwie, które nie szanuje swojego zespołu spada.

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL