Szeroki system oceny wiarygodności MSP
Udział BIK jest ważny m.in. ze względu na korzyści, jakie dałoby wykorzystanie bazy BIG Infomonitor, który zbiera i udostępnia informacje gospodarcze o zaległym zadłużeniu osób i firm, prowadzi rejestr dłużników, a także oferuje dostęp do baz Biura Informacji Kredytowej oraz Związku Banków Polskich. Poza tym typowy zakres działalności agencji ratingowej byłby tylko częścią całego projektu. Drugim jej filarem byłoby wydawanie ocen wiarygodności kredytowej dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Według naszych ustaleń obecna koncepcja zakłada, że każdy z trzech podmiotów miałby po 1/3 udziałów w nowej spółce.
Biura informacji gospodarczej (obecnie trwają prace nad nową ustawą regulująca ich działalność) skupiają się w Polsce na prowadzeniu rejestrów dłużników, a obok działają wywiadownie gospodarcze. Jednocześnie rynek obligacji korporacyjnych rośnie. Dodatkowo banki hipoteczne przeprowadzają coraz większe emisje listów zastawnych.
Rośnie rynek obligacji korporacyjnych
Z wcześniejszych zapowiedzi wynika, że polska agencja ratingowa nie zamierza wchodzić w buty tzw. wielkiej trójki międzynarodowych agencji (S&P, Moody's i Fitch), która ocenia duże spółki i duże emisje, głównie skierowane na rynki międzynarodowe. Koncepcja zakłada stworzenie dobrej jakości systemu oceny wiarygodności kredytowej w Polsce w odniesieniu nie tylko do inwestorów na rynku publicznym, ale także w przedsiębiorstwach.
– GPW oraz Polski Fundusz Rozwoju prowadzą prace nad utworzeniem polskiej agencji ratingowej. W założeniu agencja ta ma być przeznaczona dla przedsiębiorstw średniej wielkości, których nie stać na usługi dużych agencji. Poza tym ma służyć zwiększaniu przejrzystości na rynku akcji. Planujemy m.in. pogrupowanie spółek do segmentów, tak aby ułatwić inwestorom, zwłaszcza indywidualnym, podejmowanie decyzji inwestycyjnych – tłumaczy biuro prasowe GPW.
Powołanie takiej agencji byłoby korzystne także z punktu widzenia projektów prowadzonych przez sam PFR oraz podmioty wchodzące w skład jego grupy, bo pomoże w zwiększeniu przejrzystości na rynku i obniżeniu ryzyka kontrahentów w obrocie handlowym.