Polski leasing na piątym miejscu w Europie

Po rekordowych wynikach w 2018 r. nasza branża leasingowa wyprzedziła rynki rosyjski oraz szwedzki, dzięki czemu zajmuje teraz już piątą pozycję na kontynencie. Jej udziały wzrosły do 5 proc.

Publikacja: 14.10.2019 21:00

Polski leasing na piątym miejscu w Europie

Foto: shutterstock

Federacja Leaseurope, która reprezentuje europejski sektor leasingowy, podała, że w 2018 r. całkowita wartość nowych umów leasingowych zawartych w Europie sięgnęła 386,4 mld euro. Europejski rynek leasingu w 2018 r. zanotował przy tym 7,7-proc. wzrost w porównaniu z wcześniejszym rokiem.

Dodatnie wyniki odnotowano we wszystkich kategoriach finansowanych przy udziale europejskich leasingodawców. Wartość nowych kontraktów dotyczących leasingu pojazdów osobowych, które mają 53,1-proc. udział w ruchomościach, wzrosła o 7,2 proc. w porównaniu z 2017 r. Dynamika drugiego najważniejszego segmentu europejskiego rynku, czyli samochodów dostawczych, była wyższa o 7,9 proc. niż rok wcześniej, a maszyny i urządzenia przemysłowe zanotowały 9,8 proc. wzrostu. Leasing komputerów i maszyn biurowych urósł o 8,4 proc., wartość umów leasingowych dotyczących takich aktywów jak statki, samoloty czy tabor kolejowy była wyższa o 14,5 proc., zaś finansowanie nieruchomości było o 2,5 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Rekordowe wyniki

Dobrze na tym tle wypadła polska branża leasingowa. W 2018 r. sfinansowała inwestycje firm warte rekordowe 82,6 mld zł, po wzroście o rekordowe 21,6 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Takie wyniki pozwoliły jej awansować z siódmej na piątą pozycję w europejskim rankingu. Udziały polskiej branży w europejskim rynku wzrosły przy tym z 4,15 proc. do 5 proc.

– Polska jest obecnie piątym największym rynkiem leasingu w Europie. Przed nami są: Wielka Brytania, Niemcy, Francja oraz Włochy. Przez ostatni rok polska branża leasingowa prześcignęła rynki rosyjski oraz szwedzki – skomentował Mieczysław Woźniak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, członek Rady Dyrektorów Leaseurope. – Nas najbardziej cieszy jednak rosnąca rola leasingu w finansowaniu krajowych inwestycji. Polska z wysokim, bo 27-proc. udziałem plasuje się na czwartym miejscu w Europie, czyli o lokatę wyżej niż w 2017 r. Ten wzrost wyraźnie pokazuje, że leasing na stałe wpisał się w krajobraz krajowych inwestycji, a jego znaczenie może wzrastać w kolejnych latach za sprawą zaufania, jakim obdarzają go polscy przedsiębiorcy – dodał.

Przywołał też wyniki badania Komisji Europejskiej z 2018 r., z których wynika, że w krajach UE średnio 47 proc. firm wytypowało leasing jako najbardziej istotne źródło finansowania. – W Polsce leasing jest ważny dla 59 proc. firm – stwierdził Mieczysław Woźniak.

Auta dają napęd

Do rekordowego wyniku branży najmocniej przyczynił się leasing pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony. W 2018 r. wartość sfinansowanych tu umów sięgnęła 39,9 mld zł, co oznacza wzrost o 30,7 proc., licząc rok do roku. Pomogły zmiany zasad rozliczania aut osobowych. W związku ze zmianami podatkowymi, które objęły leasing samochodów osobowych, w czwartym kwartale 2018 r. nastąpił bardzo mocny przyrost liczby zawieranych umów.

Dane pokazują, że rynek motoryzacyjny w Polsce rośnie dzięki firmom. W zeszłym roku sprzedaż nowych samochodów przekroczyła granicę 0,5 mln pojazdów i osiągnęła poziom 532 tys. aut. To najlepszy wynik w tym stuleciu. Z polskich autosalonów wyjechało o 9,35 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Udział firm w rejestracjach nowych samochodów osobowych sięgnął 72,3 proc. i w porównaniu z 2017 r. zwiększył się o 2,6 proc.

Ale dobry rok na rynku leasingu odnotowano także w pozostałych kategoriach rynku. Leasing maszyn i urządzeń, w tym IT, urósł o 17,7 proc., środków transportu ciężkiego o 11,4 proc., a nieruchomości o 4,4 proc.

Równie dynamicznie jak wartość nowych kontraktów w ostatnim roku zwiększał się portfel wszystkich aktywnych umów branży. Według danych Związku Polskiego Leasingu na koniec 2018 r. wartość umów obsługiwanych przez branżę leasingową wyniosła 146,6 mld zł, co oznacza wzrost o 22,8 proc. w stosunku do 2017 r. Wtedy całkowita wartość portfela branży leasingowej sięgnęła 119,3 mld zł.

Federacja Leaseurope, która reprezentuje europejski sektor leasingowy, podała, że w 2018 r. całkowita wartość nowych umów leasingowych zawartych w Europie sięgnęła 386,4 mld euro. Europejski rynek leasingu w 2018 r. zanotował przy tym 7,7-proc. wzrost w porównaniu z wcześniejszym rokiem.

Dodatnie wyniki odnotowano we wszystkich kategoriach finansowanych przy udziale europejskich leasingodawców. Wartość nowych kontraktów dotyczących leasingu pojazdów osobowych, które mają 53,1-proc. udział w ruchomościach, wzrosła o 7,2 proc. w porównaniu z 2017 r. Dynamika drugiego najważniejszego segmentu europejskiego rynku, czyli samochodów dostawczych, była wyższa o 7,9 proc. niż rok wcześniej, a maszyny i urządzenia przemysłowe zanotowały 9,8 proc. wzrostu. Leasing komputerów i maszyn biurowych urósł o 8,4 proc., wartość umów leasingowych dotyczących takich aktywów jak statki, samoloty czy tabor kolejowy była wyższa o 14,5 proc., zaś finansowanie nieruchomości było o 2,5 proc. wyższe niż rok wcześniej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Blisko przesilenia funduszy obligacji długoterminowych
Finanse
Babciowe jeszcze w tym roku. Ministerstwo zapewnia, że ma środki
Finanse
Wschodzące gwiazdy audytu według "Rzeczpospolitej"
Finanse
Szanse i wyzwania na horyzoncie
Finanse
Badania w czasach niepewności