fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Ekonomia

Renault pod kontrolą francuskiego CBA

AFP
Francuska agencja antykorupcyjna AFA sprawdza przejrzystość finansową grupy Renault na podstawie tzw. ustawy Sapin II — ogłosiła sama firma potwierdzając informację pisma „Challenges”

- Renault potwierdza, że AFA poinformowała go, iż jest obiektem kontroli działań według ustawy Sapin II. Renault współpracuje z AFA w dostarczaniu żądanych informacji i dokumentów — powiedziała jedna z rzeczniczek. Zapytana o dokładny powód kontroli, uchyliła się od wypowiedzi — podał Reuter.

Osoba związana z firmą samochodową wyjaśniła, że jest to standardowa procedura, AFA dokonuje regularnych kontroli dla sprawdzania, czy istnieją kroki i procedury mające zapobiegać i wykrywać przypadki naruszania uczciwości. W 2017 r. przeprowadziła 6 kontroli, w 2018r. — 47 udając się do firm w razie konieczności.

Przypadek Renaulta jest szczególny. Do inicjatywy AFA dochodzi tuż po ucieczce z Japonii Carlosa Ghosna, co skierowało uwagę na kilka kontrowersyjnych spraw z czasów, gdy był prezesem tej grupy: sfinansowania dwóch imprez w Wersalu, przepływów finansowcyh poprzez dawną filię sojuszu RNBV w Holandii. Osoba zbliżona do sprawy nie wiąże jednak tego bezpośrednio, bo o kontroli przez AFA postanowiono na kilka dni przed ucieczką Ghosna, ale również nie wykluczyła związku między tym postępowaniem AFA a kilkoma sprawami w kierowaniu Renaultem w latach 2018 i 2019.

Ustawa o przejrzystości, walki z korupcją i o modernizacji życia gospodarczego, zwana ustawą Sapin 2 (od ministra gospodarki i finansów Michela Sapin) przedstawiona w 2016 r. i zatwierdzona w grudniu 2018 r. jest kodeksem etyki i wewnętrznym systemem sygnalizowania (whisteblowing) nieprawidłowości w firmie.

Składa się z 8 podstawowych filarów, przewiduje 1. opracowanie kodeksu postępowania i określa różne zachowania naganne, 2. utworzenie wewnętrznego systemu sygnalizacji o wszelkich odstępstwach, 3. sporządzenie zestawienia wszystkich zagrożeń, 4. opracowanie procesu oceny sytuacji klientów, ważnych dostawców i pośredników pod kątem ryzyka, 5. stworzenie systemu szkolenia pracowników kadrowych i pracowników najbardziej narażonych na ryzyko korupcji, 6. opracowanie procedur kontroli księgowości, wewnętrznych lub zewnętrznych, 7. opracowanie systemu kar dyscyplinarnych w razie naruszenia pktu 1, 8. opracowanie systemu kontroli i oceny podejmowanych działań.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA