fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Polski biznes do Ameryki Północnej pojedzie z dotacją UE

Bloomberg
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wyłoniła firmy, które otrzymają pierwsze granty z programu Polskie Mosty Technologiczne. Pieniądze te mają umożliwić zawojowanie rynków: amerykańskiego, kanadyjskiego i meksykańskiego.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jako operator przedsięwzięcia Polskie Mosty Technologiczne (PMT) będącego częścią Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój rozstrzygnęła pierwszy konkurs w tym schemacie unijnego wsparcia. W efekcie pomoc finansowo-doradczą w ekspansji na rynki Ameryki Północnej (USA, Kanada, Meksyk) otrzyma 31 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z branż takich jak: meblowa, farmaceutyczna, medyczna, IT czy kosmetyczna. Stawką w programie PMT jest grant o maksymalnej wartości 200 tys. zł w formule pomocy de minimis oraz opracowanie i weryfikacja strategii ekspansji zagranicznej.

Dotychczas Polska Agencja Inwestycji i Handlu przeprowadziła dwa nabory w ramach PMT. Pierwszy właśnie na rynki: USA, Kanady i Meksyku oraz drugi na rynki: Chin, Japonii i Wietnamu. Zaś aktualnie, do 4 stycznia 2019 r., trwa nabór dotyczący Kenii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Łączna wartość pomocy z PAIH na rozwinięcie skrzydeł na obszarze USMCA (United States–Mexico–Canada Agreement zwany wcześniej NAFTA - Północnoamerykański Układ o Wolnym Handlu między USA, Meksykiem i Kanadą, a ostatnio zmieniony i oznaczony właśnie nowym skrótem USMCA) może sięgnąć 6,2 mln zł. Pieniądze te mają przyczynić się do dalszego rozwoju współpracy gospodarczej naszego kraju z kontynentem północnoamerykańskim. Obecnie Ameryka Północna to trzeci najważniejszy kierunek polskiego eksportu, którego wartość w 2017 r. wyniosła 8,1 mld dolarów. Polskie produkty w ostatnim czasie znajdują coraz więcej odbiorców na tamtym kontynencie, co potwierdza prawie dwudziestoprocentowa roczna dynamika wzrostu w 2017 i 2018 r./r. Nieznacznie wolniej od eksportu rósł import z tego regionu (wartość 7,9 mld dolarów, dynamika 19 proc. r./r.). Z kolei po dziesięciu miesiącach 2018 r. wielkość obrotów w wymianie handlowej Polski z krajami Ameryki Płn. wyniosła 15,4 mld dolarów (eksport: 7,9 mld dolarów, import: 7,4 mld dolarów).

Magiczny dywan z dotacją

Jednym z grantobiorców jest Funtronic, producent interaktywnej podłogi Magiczny Dywan. Maciej Mazurkiewicz Jr, export manager tego start-upu przyznaje, że prowadzi on już sprzedaż na 39 rynkach. Firma, mimo że korzysta już m.in. z usług PAIH i jej zagranicznych biur handlowych to nadal potrzebuje wsparcia doradczo-instytucjonalnego. Mazurkiewicz wskazuje, że to właśnie za sprawą PAIH jego firma znalazła się na amerykańskiej konferencji SelectUSA i zdecydowała o ekspansji na tamtejszy rynek. – Najpierw założymy tam punkt serwisowy, następnie przekształcimy go w linię produkcyjną i wreszcie uruchomimy biuro analogiczne do tego w Warszawie. Projekt wyceniamy na 750 tys. zł w pierwszym roku, stąd zgłoszenie do programu Polskie Mosty Technologiczne. Dlaczego firma wybrała właśnie USA? Szef eksportu Funtronic wskazuje, że Stany Zjednoczone są potężnym rynkiem zbytu na nowe technologie, zwłaszcza w obszarach, w których działa firma. Ogólnie Stany Zjednoczone są szczególnie istotnym partnerem handlowym Polski wśród krajów Ameryki Północnej, z uwagi na wielkość rynku i znaczenie gospodarki (obroty z USA stanowią ok. 80 proc. obrotów Polski z Ameryką Północną). Znaczenie Stanów Zjednoczonych w handlu zagranicznym Polski zwiększa sięz roku na rok. W 2017 r. na liście rynków eksportowych USA plasowały się na 10. pozycji, z udziałem 2,7 proc.

– Nasza innowacja rewolucjonizuje jakość rehabilitacji. Oznacza to, że realnie odmieniamy jakość życia osób cierpiących np. na porażenie mózgowe. W USA spotyka się to z wielkim entuzjazmem. Poza tym, logistycznie i prawnie otwiera nam to drogę do sąsiednich rynków, jak Kanada czy Ameryka Południowa - tłumaczy Mazurkiewicz.

Z pomocy w ramach PMT skorzysta także CSHARK, firma świadcząca usługi w zakresie rozwoju oprogramowania, doradztwa IT i outsourcing. Kamil Kwećka, współzałożyciel i członek zarządu, przyznaje, że firma chętnie skorzysta ze wsparcia w zakresie praktycznych aspektów ekspansji oraz pomocy w zbudowaniu relacji biznesowych na rynku kanadyjskim. CSHARK ze względu na znaczący potencjał rynku, spośród trzech kierunków, wybrał właśnie Kanadę. - Jako jedno z najbardziej uprzemysłowionych państw świata, Kanada daje duże możliwości sprzedaży produktów i usług w obszarze Przemysłu 4.0. Może być także dobrym punktem startowym do wejścia na rynek USA – wyjaśnia Kwećka. Kanada jest drugim pod względem wielkości obrotów handlowych partnerem Polski w Ameryce Północnej z wielkością obrotów ok. 2 mld dolarów w 2017 r. (eksport: 1,3 mld dolarów, import: 677 mln dolarów). Po dziesięciu miesiącach br. eksport to 1,2 mld, a import 400 mln dolarów.

CSHARK w Kraju Klonowego Liścia planuje założyć przedstawicielstwo handlowe, które przekształci w spółkę-córkę. Rozważa też współpracę z partnerem zagranicznym w formule joint venture. - Będziemy tam świadczyć usługi związane z rozwojem oprogramowania w obszarze Przemysłu 4.0, a także usługi związane ze sztuczną inteligencją (AI), virtual reality (VR), augmented reality (AR), mixed reality (MR), a także usługi doradcze. Zaoferujemy również jeden z naszych produktów - platformę IoT do predictive maintenance – wylicza Kwećka.

W projekcie PMT weźmie także udział producent i dystrybutor preparatów opartych na substancjach pochodzenia naturalnego - Cintamani Poland. Spółka planuje sprzedaż produktów opartych na opatentowanej produkcji ekstraktu z grejpfruta. Jednym z rynków zbytu ma być Meksyk, a w dalszej perspektywie Ameryka Łacińska. Meksyk to trzeci partner handlowy Polski w Ameryce Północnej (także trzeci największy w Ameryce Łacińskiej, po Brazylii i Argentynie). W 2017 r. obroty handlowe między Polską i Meksykiem osiągnęły wartość 1,35 mld dolarów.

- Jesteśmy już na kilkunastu rynkach europejskich. Ekspansja do krajów na półkuli zachodniej jest pierwszą próbą wyjścia poza Stary Kontynent. Mamy nadzieję, że przewagą konkurencyjną będzie właśnie nasza innowacyjna technologia – podkreśla Wojciech Koć, prezes Cintamani Poland. Koć wyjaśnia, że do tej pory firma korzystała z programów, w których poziom dofinansowania oscyluje w granicach 70 proc. – Natomiast projekt Polskie Mosty Technologiczne jest finansowany w 100 proc., co dla przedsiębiorstw z sektora MŚP jest atrakcyjną możliwością – zaznacza.

Wśród grantobiorców znajdują się też meblarze, wykorzystujący ekologiczne technologie, producenci naturalnych maseczek z metalami szlachetnymi czy autorzy przenośnego KTG. Przedsiębiorcy ze wszystkich 31 firm, którym PAIH przyznała dotacje wzięli już udział w trzydniowych warsztatach z ekspertami programu i kierownikami zagranicznych biur handlowych PAIH. Ich efektem jest zarys strategii ekspansji, który doszlifują w asyście doświadczonych specjalistów.

Coraz więcej placówek

Sukcesywnemu wzmocnieniu ulega też polska obecność instytucjonalna na kontynencie północnoamerykańskim. Szczególnie wzmacniana jest liczba polskich placówek promocji gospodarczej w USA. PAIH posiada tam największą sieć sześciu zagranicznych biur handlowych (San Francisco, Waszyngton, Los Angeles, Nowy Jork, Chicago, Houston). Ich działalność jest wspierana poprzez nowopowstałą w br. w Waszyngtonie Polską Izbę Handlową (POLCHAM). Jej członkami-założycielami są polskie firmy działające na rynku amerykańskim (zarówno duże spółki jak również MŚP). Ponadto działają już biura PAIH w Kanadzie (Toronto) i Meksyku (stołeczne miasto Meksyk).

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA