Centra usług z szansą na przyspieszenie

Odbicie gospodarcze po pandemii w połączeniu z presją firm na ograniczanie kosztów powinno w tym roku dodać skrzydeł polskiej branży usług biznesowych.

Publikacja: 15.06.2021 21:00

Centra usług z szansą na przyspieszenie

Foto: Adobe Stock

– Jesteśmy jednym z tych sektorów, które mogą rosnąć również w trudnych czasach – podkreśla Piotr Dziwok, prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), komentując jego ogłoszony we wtorek najnowszy raport. Według raportu zatrudnienie w usługach dla biznesu w Polsce wzrosło w ciągu ostatniego roku prawie o 4 proc. (czyli o 13,9 tys.) i na koniec I kwartału tego roku sektor miał już 355,3 tys. pracowników. Co prawda ubiegłoroczny wzrost zatrudnienia był najmniejszy od dziesięciu lat, ale – zdaniem ABSL – to i tak dobry wynik jak na czasy pandemii, która w 2020 r. spowolniła napływ nowych inwestycji, a w pierwszej połowie praktycznie go zablokowała.

W rezultacie w ubiegłym roku w Polsce powstało 65 nowych centrów usług, najmniej od dziesięciu lat, ale ich łączna liczba przekracza już obecnie 1,6 tys. Jak zaznaczali podczas prezentacji raportu szefowie ABSL, wolniejszy wzrost zatrudnienia to także efekt rozwoju sektora, w tym wyższej co roku bazy porównawczej, jak również rosnącego udziału bardziej zaawansowanych, kompleksowych procesów.

– Mamy bardzo znaczący wzrost jakościowy. Jako sektor przechodzimy z roli centrum rozliczeniowego do centrum wsparcia kompetencyjnego, wspierającego w podejmowaniu decyzji – wyjaśniał Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL. Ta zmiana przekłada się na wyniki finansowe sektora – jego udział w PKB sięga 3,5 proc., eksport usług biznesowych wzrósł zaś w ubiegłym roku o 10 proc., do niemal 23 mld dolarów.

Obecny rok powinien być jeszcze lepszy; według prognoz ABSL zatrudnienie w centrach usług powinno wzrosnąć o ok. 6 proc., do 376,9 tys., co oznacza ponad 21 tys. nowych miejsc pracy. To umiarkowany wariant, bo optymistyczny mówi nawet o 387 tys. pracowników.

Zdaniem szefów związku jest szansa na większy, ponad 6-proc. wzrost, bo widać ożywienie w inwestycjach. W I kwartale uruchomiono w Polsce dziewięć centrów usług, a – jak podkreśla Paweł Panczyj, dyrektor ds. strategii i rozwoju ABSL – ostatnio napływa coraz więcej nowych projektów.

Zdaniem Wojciecha Popławskiego inwestycjami w Polsce interesuje się teraz wiele firm, w tym także te, które dotychczas nie korzystały z centrów usług biznesowych. Widać to zwłaszcza w branżach niskomarżowych, w tym w FMCG czy w handlu detalicznym.

Wiceprezes ABSL zaznacza, że dużym wyzwaniem dla sektora są zmiany regulacyjne, w tym zmiany podatkowe przewidziane w założeniach Polskiego Ładu, szczególnie istotne dla branży, która zatrudnia tysiące dobrze wynagradzanych specjalistów i menedżerów. – Szczególnie teraz, w okresie postpandemicznym, dla najlepiej wynagradzanych informatyków nie ma znaczenia, czy będą pracowali w Polsce, czy w innym kraju. Nasze wyzwania regulacyjne mogą stworzyć szanse przyciągnięcia talentów innym krajom, które już są tu bardzo aktywne – ocenia Popławski.

Anna Kornecka, podsekretarz w Ministerstwie Pracy, Rozwoju i Technologii, podkreślała podczas prezentacji raportu ABSL, że wsparciem dla sektora usług biznesowych powinny być przygotowywane teraz w MPRiT regulacje dotyczące pracy zdalnej, która ułatwi firmom konkurencję o talenty.

– Musimy być bardziej proaktywni; patrzeć w przyszłość i tworzyć lepsze niż inne kraje warunki dla pracowników, tak byśmy to my ich przyciągali np. większą elastycznością pracy – mówi Piotr Dziwok i dodaje, że potrzebny jest zapis wprowadzający np. możliwość korzystania z pracy zdalnej dla firm działających w specjalnych strefach ekonomicznych.

Wojciech Popławski zwraca uwagę, że przejście na usługi kompetencyjne zmienia potrzeby kadrowe sektora – centra usług potrzebują coraz więcej specjalistów o wysokich kwalifikacjach. – Jednym z głównych wyzwań rozwoju w perspektywie czasu jest dostępność odpowiednio przygotowanych kadr – zaznaczał wiceprezes ABSL.

– Jesteśmy jednym z tych sektorów, które mogą rosnąć również w trudnych czasach – podkreśla Piotr Dziwok, prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), komentując jego ogłoszony we wtorek najnowszy raport. Według raportu zatrudnienie w usługach dla biznesu w Polsce wzrosło w ciągu ostatniego roku prawie o 4 proc. (czyli o 13,9 tys.) i na koniec I kwartału tego roku sektor miał już 355,3 tys. pracowników. Co prawda ubiegłoroczny wzrost zatrudnienia był najmniejszy od dziesięciu lat, ale – zdaniem ABSL – to i tak dobry wynik jak na czasy pandemii, która w 2020 r. spowolniła napływ nowych inwestycji, a w pierwszej połowie praktycznie go zablokowała.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów