Jeden z największych na świecie producentów obuwia, odzieży i akcesoriów sportowych ma ostatnio spore problemy przez swój nowy produkt. Chodzi o szczelną kominiarkę Nike x MMW, która zakrywa całą twarz, łącznie z szyją i górną częścią klatki piersiowej. Jak wynika z opisu firmy, kominiarka ma służyć do celów sportowych i utrzymywać ciepło przy niskich temperaturach. Do sprzedaży trafiła 12 lipca, a jej cena wynosiła 69 funtów (ok. 332 zł).
Czytaj także: Nike oskarżone o dyskryminację. Dwie kobiety chcą zadośćuczynienia
Sposób, w jaki Nike zdecydował się promować kominiarkę, okazał się jednak według krytyków wyjątkowo nietrafiony, a wręcz skandaliczny. W reklamie występują bowiem niepełnoletni modele, w tym czarnoskóry chłopak ubrany w zwykły T-shirt i dziewczyna w sportowym topie nad brzuch, wspierająca dłonie na biodrach w wyzywającej pozie. Plakaty wywołały oburzenie w internecie i szybko pojawiły się zarzuty, że reklama skierowana jest do młodych ludzi i promuje „gangsterski” styl, podtrzymując jednocześnie stereotyp czarnoskórego ulicznego chuligana. Rzeczywiście, patrząc na te zdjęcia, można sobie prędzej wyobrazić nastolatka wybijającego szybę sklepu czy bawiącego się w ninja, niż uprawiającego sport.
Kominiarka zniknęła w poniedziałek z internetowego sklepu firmy, ale zanim to się stało zyskała bardzo dużą popularność i zdążyło ją kupić wielu klientów.
Jednym z krytyków działań promocyjnych firmy Nike jest Paul McKenzie z Londynu, który opublikował na ten temat film na Facebooku. Na nagraniu, mającym już ponad 30 tysięcy wyświetleń, McKenzie tłumaczy, jak popularny stał się ostatnio styl gangsterski w Wielkiej Brytanii, który wywodzi się z dzielnic zamieszkanych w dużej mierze przez czarnoskórych ludzi. Jak twierdzi z własnych obserwacji, brytyjska młodzież coraz częściej inspiruje się „groźnym” wyglądem przestępców i chce ubierać się tak jak i oni. Na tym trendzie z kolei korzysta coraz więcej firm. – Wiecie, ci młodzi ludzie na ulicy uwielbiają tych producentów, kupują wszystko, co oni sprzedają – podkreśla McKenzie.