Księgowe wsparcie ważne w kryzysie

W usługach księgowych, tak jak w całym sektorze usług biznesowych, o rozwoju decyduje koniunktura gospodarcza. Czeka je więc teraz trudniejszy okres.

Publikacja: 15.04.2020 01:20

Księgowe wsparcie ważne w kryzysie

Foto: 123RF

Ostatnie lata dobrej koniunktury w gospodarce sprawiły, że w górę poszły prognozy wzrostu globalnego rynku usług księgowych. Według styczniowego raportu The Business Research Company teraz miał on rosnąć w średniorocznym tempie 9,1 proc., tak by w 2022 r. sięgnąć 868 mld dolarów (w tę kwotę wliczano też usługi doradztwa podatkowego i audytu). Wybuch pandemii Covid-19 wymusił jednak korektę prognozy, która zakłada teraz wzrost do 690 mld dol.

Dla kogo outsourcing

– Obecna sytuacja społeczno-gospodarcza spowodowana pandemią jest bezprecedensowa i w sposób oczywisty zmieni charakter prowadzenia działalności gospodarczej, jaki znamy dzisiaj. Na pewno dotknie także branży outsourcingowej – przewiduje Krzysztof Szwaja, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce. KPMG, należąca do tzw. wielkiej czwórki firm doradczo-audytorskich, jest też jednym z pięciu głównych graczy globalnego rynku usług księgowym (z PwC, EY, Deloitte i BDO International).

Jak to wygląda w Polsce – nie wiadomo, gdyż aktualnych danych na temat wielkości rynku usług księgowych nie ma. Według cytowanego do dziś raportu z 2016 r. rynek tych usług dla sektora MŚP był wtedy wart około 5 mld zł, a działało na nim ponad 40 tys. firm. Nie były to jednak pełne dane, których do dziś nie ma.

Jak zaznacza Bożena Wilk, skarbnik Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (SKwP) i prezes zarządu Oddziału Okręgowego w Łodzi, tylko część działających w Polsce biur rachunkowych należy do stowarzyszenia, które liczy 26 tys. członków. Z kolei ocenę wartości rynku usług księgowych utrudnia fakt, że jest on bardzo płynny i zmienny. Według Bożeny Wilk z outsourcingu procesów księgowych korzysta mniej więcej połowa podmiotów gospodarczych w Polsce. Dominują w tej grupie małe firmy, dla których jest to tańsze rozwiązanie niż zatrudnienie księgowego.

Według przeprowadzonego w 2018 r badania KPMG im mniejsza firma, tym bardziej popularny był outsourcing usług księgowych, prawnych i podatkowych. O ile 40 proc. mikrofirm (do dziewięciu pracowników) zlecało te kwestie na zewnątrz, o tyle wśród większych tylko 14 proc. Jak potwierdza Krzysztof Szwaja, firmy zatrudniające 50 i więcej pracowników z reguły działają w oparciu o własne zespoły księgowo-podatkowe.

– W tego rodzaju firmach, zwłaszcza o charakterze produkcyjnym, w celu efektywnego prowadzenia spraw księgowo-podatkowych niezbędna jest ścisła integracja nie tylko departamentu księgowego, ale także pozostałych departamentów, w tym logistyki, obsługi produkcji, kontroli jakości, B+R. Pozwala to uzyskać efekt synergii, co w wymierny sposób przedkłada się na procesy decyzyjne przedsiębiorstwa – wyjaśnia Szwaja. Zdaniem eksperta KPMG istotną barierę w outsourcingu usług księgowo-podatkowych napotykają firmy z kapitałem zagranicznym; muszą one prowadzić także cykliczne raportowanie grupowe, co wymaga znajomości zasad i reguł przyjętych w organizacji.

Szanse i zagrożenia

Pomimo ograniczeń większe, w tym zagraniczne, firmy intensywnie korzystają z zewnętrznych usług księgowo-podatkowych. – Widzimy istotny ruch i potrzebę kadry kierowniczej we wsparciu komórek finansowych w przygotowaniu najistotniejszych danych raportowych do organów administracji państwowej oraz samorządowej, jak również sądów, biegłych rewidentów czy też innych jednostek kontrolnych – twierdzi Krzysztof Szwaja. Według niego widać też rosnące zapotrzebowanie dużych przedsiębiorstw na bieżące wsparcie przy sprawach księgowych. Duże spółki zwracają się też niekiedy o udostępnienie pracowników – by zwiększyć możliwości obsługi większej ilości procesów przedsiębiorstwa. Ta kwestia może zyskiwać na znaczeniu w czasie epidemii koronawirusa.

Zdaniem eksperta KPMG w perspektywie krótko- i średniookresowej pandemia może przyczynić się do rozwoju outsourcingu. Sprzyjają temu zwiększone absencje pracowników i potrzeba nadrobienia związanych z tym zaległości, zamrożone w części firm rekrutacje księgowych. Jednak obecna sytuacja oznacza też zagrożenia dla branży w postaci konieczności istotnej redukcji kosztów w firmach, w tym kosztów administracyjnych, renegocjowania umów i wynagrodzeń.

Jak ocenia Bożena Wilk, w wyniku pandemii może nasilić się widoczny od kilku lat trend specjalizacji biur rachunkowych. Wymusza ją rynek, a także różnorodność i skomplikowanie przepisów. W rezultacie część biur zajmuje się wyłącznie ewidencjami podatkowymi, inne specjalizują się w kwestiach kadrowo-płacowych. Są też biura, które nastawiają się na obsługę gospodarstw rolnych albo stowarzyszeń i fundacji. Zdaniem Bożeny Wilk kryzys może zmniejszyć liczbę klientów małych biur, które specjalizują się w obsłudze jednoosobowych firm. Jednocześnie branży sprzyja wzrost zainteresowania jej usługami w związku z przepisami dotyczącymi tarczy antykryzysowej. – Właściciele bur rachunkowych mówią nam, że nie nadążają teraz z odpowiadaniem na pytania przedsiębiorców – dodaje skarbnik SKwP.

Ostatnie lata dobrej koniunktury w gospodarce sprawiły, że w górę poszły prognozy wzrostu globalnego rynku usług księgowych. Według styczniowego raportu The Business Research Company teraz miał on rosnąć w średniorocznym tempie 9,1 proc., tak by w 2022 r. sięgnąć 868 mld dolarów (w tę kwotę wliczano też usługi doradztwa podatkowego i audytu). Wybuch pandemii Covid-19 wymusił jednak korektę prognozy, która zakłada teraz wzrost do 690 mld dol.

Dla kogo outsourcing

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii