Park zamiast asfaltu przy kościele św. Katarzyny

Ile można wydać na ochronę bezcennego zabytku? Ratusz waha się, czy przeznaczyć 720 mln zł na tunel obok najstarszej świątyni w Warszawie

Publikacja: 14.01.2008 00:56

Park zamiast asfaltu przy kościele św. Katarzyny

Foto: Rzeczpospolita

Tunel czy wiadukt? Spór dotyczy 800-metrowego odcinka przy kościele św. Katarzyny. W ratuszu trwają gorączkowe analizy. Firma BPRW przygotowała dla Zarządu Dróg Miejskich trzy warianty przebudowy Doliny Służewieckiej i al. Witosa między ul. „Anody” (dawna Rosoła) i Idzikowskiego.

Według rzeczniczki ZDM Urszuli Nelken decyzja zostanie podjęta na przełomie lutego i marca. Proboszcz parafii św. Katarzyny Józef Maj – lobbujący za tunelem – wyciąga asa z rękawa. Na stole na plebanii rozkłada przed nami różnokolorową płachtę – to koncepcja zagospodarowania terenu w sąsiedztwie planowanego tunelu w skali 1: 5000.

– Wpuszczenie arterii pod ziemię będzie impulsem do przywrócenia piękna temu miejscu. Na przykład odtworzenia Gucinego Gaju założonego na początku XIX wieku przez Stanisława Kostkę Potockiego – mówi ks. Maj. – Dzięki tunelowi przybyłoby też kilka hektarów terenu, który mógłby służyć w czasie uroczystości miejskich albo wojskowych.

Opracowanie trafiło już na biurko wiceprezydenta Warszawy Jacka Wojciechowicza. Przygotował je architekt krajobrazu prof. Edward Bartman z SGGW. Według niego budowa tunelu byłaby naprawą szkód cywilizacyjnych wyrządzonych w latach 70. przy budowie jezdni Doliny Służewieckiej.

– Edward Gierek leciał helikopterem i pokazywał „o, tutaj ma być trasa”. Żaden urbanista nie miał przy tym nic do powiedzenia – twierdzi Bartman. – Nie wolno teraz dodatkowo zaśmiecać krajobrazu wiaduktem. Drogowcy nie mogą być aż tak prymitywni, żeby tego nie zrozumieć.

Proboszcz podkreśla długą historię parafii. Według większości źródeł świątynia istniała w tym miejscu już w 1065 roku.

– Ten kościół to jedyny ślad piastowskiej tradycji zachowany w Warszawie. Wiadukt zasłoni świątynię i przyspieszy pękanie ścian – mówi ks. Maj. Sprawa rozbija się o gigantyczne pieniądze.

– Za tunelem przemawiają względy krajobrazowe i estetyczne, ale przeciw twarde racje ekonomiczne – mówi Jacek Skorupski z BPRW.

Szacowane koszty trzech wariantów to od 250 do 720 mln zł: im dłuższy tunel przy kościele św. Katarzyny, tym drożej. Tunel wymagałby też kosztownej regulacji Potoku Służewskiego.

– Warszawy nie stać na ten tunel. Inwestycja tej skali wymagałaby wzięcia kredytu – mówi Michał Suliborski ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. – Z powodu kredytów zaciągniętych na potrzeby Euro 2012 poziom zadłużenia miasta i tak zbliży się do dopuszczalnej granicy 60 proc. dochodów. Miasto będzie je spłacało do 2030 roku. ?

Przebudowa Doliny Służewieckiej ma ruszyć w 2010 roku. Dla usprawnienia ruchu powstaną bezkolizyjne przejazdy przez ul. Nowoursynowską i al. Wilanowską. Ks. prałat Józef Maj twierdzi, że tunel byłby wstępem do zmian krajobrazowych na Służewie. ?

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

k.majszyk@rp.pl

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!