Relację Zbigniewa Raszewskiego z tamtego styczniowego wieczoru zawartą w „Raptularzu” czyta się do tej pory jak pełen napięcia, polityczny kryminał.
„Duszno, ciasno, ale nastrój podniośle pogodny, jak przed procesją albo defiladą. (…) na parter wlewa się cała fala studentów, najwyraźniej na gapę, a za nimi zziajani posiadacze biletów parterowych. Od różnych osób dowiadujemy się, że na dole bileterzy stracili panowanie nad sytuacją, gdyż tłum studentów zagrodził drogę publiczności biletowej. (…) Kurtyna spada. Zaczyna się owacja, namiętna, manifestacyjna, żarliwa. Wszyscy wstają. Już się wydaje, że oklaski osiągnęły swój zenit, kiedy na scenę wchodzi Holoubek i grzmot jeszcze przybiera na sile (…) po chwili orientujemy się, że na wszystkich piętrach zgodnie wołają: Nie-po-dle-głość bez cen-zu-ry! (…) Na ulicy dobre dwie setki studentów z transparentem, na którym czytamy: Żądamy więcej przedstawień „Dziadów”!.Na nasz widok zaczynają skandować: Mic-kie-wi-cza! Mic-kie-wi-cza!”. Studenci ruszyli pod pomnik Mickiewicza na Krakowskim Przedmieściu. Manifestacja została rozpędzona przez MO, część osób aresztowano. Za przedstawienie relacji z zajść francuskim reporterom relegowano z Uniwersytetu Warszawskiego Adama Michnika i Henryka Szlajfera, a późniejszym efektem protestów stał się Marzec ‘68.
– Nie ma wielu takich wypadków w dziejach, aby od przedstawienia teatralnego rozpoczęło się wielkie przesilenie społeczne – mówi o „Dziadach” Tomasz Kubikowski – kierownik literacki Teatru Narodowego. – To było wydarzenie teatralne, które przekroczyło ramy teatru. Styczniowy wieczór sprzed 40 lat będziemy mieli okazję wspomnieć w trakcie obchodów rocznicowych przygotowanych w Narodowym. Opowiedzą o nim specjalnie zaproszeni goście – świadkowie tamtych wydarzeń. Zaprezentowany będzie zapis dźwiękowy premierowego przedstawienia i film dokumentujący jego fragmenty ze zmienionym zakończeniem.
godz. 19.30 – 20.45: wieczór z udziałem aktorów i gości
godz. 20.45 – 21.30: przejście pod pomnik Mickiewicza i upamiętnienie demonstracji studenckiej z 30.01.1968 r. (projekcja multimedialna Krzysztofa Wodiczko)