Bankrut mniej straszny

Nie możemy dać gwarancji, że biuro, które ma nasz certyfikat, nie zawiedzie. Ale ryzyko jest mniejsze - mówi Józef Ratajski

Publikacja: 11.02.2011 02:37

Józef Ratajski wiceprezes Polskiej Izby Turystyki

Józef Ratajski wiceprezes Polskiej Izby Turystyki

Foto: Archiwum

[b]Rz: Biura podróży wstrzymały wyloty do Egiptu. Na co mogą liczyć turyści, którzy mieli tam wyjechać?[/b]

[b]Józef Ratajski:[/b] Touroperatorzy proponują im wyjazdy w innym terminie lub do innych krajów. Alternatywa to zwrot pieniędzy. W zasadzie – tylko do wysokości określonej w umowach z klientami. Z tym że sumy, jakie biura mają prawo sobie potrącić, nie mogą przekraczać kosztów realnie przez nie poniesionych.

[b]Czy biura przetrwają kryzys egipski? [/b]

Jeśli sytuacja uspokoi się w ciągu najbliższych dwóch – trzech tygodni, jakoś sobie poradzą.

[b]W ubiegłym roku turystów wybierających się za granicę zaskoczył upadek dwóch dużych biur podróży, w tym uchodzącego za symbol solidności Orbis Travel. Czy w tym sezonie szykują się następne bankructwa?[/b]

Nic mi na ten temat nie wiadomo. A nawet gdybym wiedział, nie mógłbym się z tym zdradzać, bo naraziłbym się na oskarżenie, że rozpowszechniając taką wiadomość, doprowadziłem owo biuro do upadłości.

[b]Ludzie boją się, że wyjadą daleko od domu i okaże się, że muszą koczować na ulicy, bo kontrahent z Polski nie zapłacił za hotel. [/b]

To akurat legendy. Każdy klient polskiego biura podróży ma w przypadku upadłości biura zapewniony na mocy ustawy o usługach turystycznych powrót do kraju. Jest on opłacony z obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej organizatorów turystyki lub z gwarancji bankowej, którą muszą uzyskać. Tymi środkami rozporządza już nie bankrut, lecz marszałek województwa, w którym firma jest zarejestrowana.

[b]A co z pechowcami, którzy zapłacili za wyjazd i nie wyjechali?[/b]

Przysługuje im zwrot pieniędzy z tej samej puli.

Szkoda tylko, że marszałkowie nie zawsze rozsądnie gospodarują środkami z OC czy gwarancji. Często urzędnicy łapią za telefon i wynajmują pierwszego z brzegu przewoźnika albo np. samolot rządowy. Płacą za to ogromne pieniądze i dla tych, którzy nie wyjechali, już nie wystarcza.

Na szczęście w ubiegłym roku, po upadku Selectours, a zwłaszcza Orbis Travel, samorząd wojewódzki nawiązał współpracę z branżą turystyczną. Część turystów wróciła tanio samolotami czarterowanymi przez innych touroperatorów, w których były wolne miejsca. Dzięki temu można zwrócić pieniądze turystom, którzy nie wyjechali. Chyba pierwszy raz.

[b]Czy klient biura podróży może sam się upewnić, że nie ma do czynienia z firmą, która lada dzień zbankrutuje? [/b]

Rady, których udziela się turystom, jak sprawdzenie, czy biuro nie figuruje w Krajowym Rejestrze Długów, to bajki. Nie ma możliwości skutecznego kontrolowania finansów tour-operatora, zwłaszcza działającego poza Unią Europejską. Może i płaci za telefony w terminie, ale ile ma niezapłaconych faktur w Egipcie czy Tunezji? Żadna wywiadownia się tego nie dowie. I w izbie też tego nie wiemy.

[b]To jaką wartość ma rekomendacja, której izba udziela swoim członkom?[/b]

Nie możemy dać gwarancji, że biuro, które ma nasz certyfikat, nie zawiedzie albo nie upadnie. Ale ryzyko jest jednak mniejsze. Przyjmujemy tylko biura o odpowiednio długiej obecności na rynku i rekomendowane przez inne, już zrzeszone biura.

Poza tym docierają do nas sygnały z konsulatów lub przedstawicielstw handlowych różnych państw, którym mogą się poskarżyć zagraniczni partnerzy. Zapraszamy członka naszej izby i pytamy go: „masz niezapłacony rachunek na 100 tys. euro w takim a takim kraju. Co się dzieje?”. Bardzo zależy nam, by nasi członkowie byli wiarygodni i nie przysparzali kłopotów ani nam, ani turystom.

[b]Od kilku miesięcy obowiązują nowe przepisy podwyższające dwu-, trzykrotnie sumy gwarancji i obowiązkowych ubezpieczeń organizatorów turystyki. Czy interesy turystów są dzięki temu lepiej zabezpieczone?[/b]

To pokaże życie. Ale aby sprostać nowym wymaganiom, touroperatorzy będą musieli sięgnąć do kieszeni klientów. Prawdopodobnie jesienią, kiedy biura podróży będą wykupywać nowe polisy ubezpieczeniowe, ceny wyjazdów wzrosną o kilka procent.

[i]—rozmawiał Grzegorz Łyś[/i]

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!