Lubecki – jedyny taki w Polsce

Woził naftę do Petersburga. Woził Piłsudskiego. Kilka razy tonął. A za rok „nowy” stuletni holownik popłynie Wisłą

Publikacja: 26.04.2012 08:46

Remont lewego nabrzeża Wisły planowany na odcinku od ul. Boleść do mostu Śląsko- -Dąbrowskego części

Remont lewego nabrzeża Wisły planowany na odcinku od ul. Boleść do mostu Śląsko- -Dąbrowskego częściowo ma być gotowy już latem 2013. Na całą inwestycję Warszawa dostanie z UE 18,8 mln zł

Foto: materiały prasowe

W przyszłym roku  latem bulwary na lewym brzegu Wisły mają już zacząć zyskiwać nowy wizerunek po remoncie. Nowe promenady,  scena letnia, ławki, ścieżki rowerowe i pawilony gastronomiczne. To na lądzie.

A na wodzie? – Chcemy, żeby Warszawa stanęła wreszcie frontem do Wisły. Za rok dzięki inwestycjom  w oczyszczalnię ścieków woda w Wiśle będzie czystsza, choć nie łudźmy się, nigdy nie będzie przezroczysta, taka jest specyfika tej rzeki. Przyjemnie będzie popłynąć w rejs statkiem – zapowiada prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Wisienką na torcie tego przywracania  rzeki miastu mają być właśnie rejsy jedynego w Polsce bocznokołowca – holownika „Lubecki" – kiedyś transportującego naftę z Petersburga do Warszawy.

Dziś trudno uwierzyć, że kupa zardzewiałej blachy, która stoi dziś na deskach kreślarskich we wrocławskiej stoczni, będzie pływać nawet z 200 wycieczkowiczami na pokładzie. A jednak. Odbudowania i odnowienia (w stylu retro)  stuletniego statku podjął się Rafał Horodejuk z Żeglugi Wrocławskiej.  –  Teraz z całego statku pozostał tylko kadłub. Ale jest dobrze, gdy chodzę po dnie, nie wpadam w dziury – śmieje się armator.

Wygrał ogłoszony przez ratusz przetarg i podpisał pierwszą w polskim samorządzie umowę koncesyjną w partnerstwie publiczno-prywatnym na usługi turystyczne.  – To pionierski kontrakt, którym przetarliśmy szlaki dla innych samorządów – zwraca uwagę  Paweł Ignatiew z kancelarii IPDI, doradcy miasta do tej transakcji.

Zgodnie z tą umową „nowy" „Lubecki" ma popłynąć w pierwszy rejs po Wiśle 1 sierpnia 2013 r. – Ale niewykluczone, że stanie się to wcześniej. Nastawiam się, że rejsy próbne będę wykonywać już w maju – zapowiada Rafał Horodejuk.

Dla niego to początek 15-letniej przygody ze stolicą.  Statek ma zachować swój tradycyjny wygląd. Przerobione będą wnętrza, by pomieścić jak najwięcej osób. Dolny pokład zostanie nieco podniesiony. Z tyłu będzie miejsce dla ok. 12 osób. Na dziobie znajdzie się salonik i miejsce do opalania dla kolejnych podróżnych. – Z innych atrakcji na pewno znajdzie się też barek  i miejsce dla kaowca, który poprowadzi gry i zabawy podczas rejsu. Jak w filmie Piwowskiego – śmieje się  Marek Piwowarski, pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. Wisły.

W planie są rejsy 45-minutowe (wzdłuż Starego Miasta na Powiśle), ale też całodniowe, piknikowe (na Młociny) i kilkudniowe (np. do Kazimierza).

W tym przedsięwzięciu samorząd nie poniesie żadnych kosztów. Armator ma na własny koszt wyremontować holownik, a później przez 15  lat zarabiać na biletach z rejsów.

– O zwycięstwie Żeglugi Wrocławskiej zadecydowało to, że nie domagała się żadnych dopłat ani refundowania kosztów sprzedaży części biletów – zwraca uwagę wiceprezydent Michał Olszewski.  Szacuje, że remont  statku będzie kosztował ok. 4 mln zł, a z utrzymaniem przez kolejne lata – ok. 20 mln zł.

W przyszłym roku  latem bulwary na lewym brzegu Wisły mają już zacząć zyskiwać nowy wizerunek po remoncie. Nowe promenady,  scena letnia, ławki, ścieżki rowerowe i pawilony gastronomiczne. To na lądzie.

A na wodzie? – Chcemy, żeby Warszawa stanęła wreszcie frontem do Wisły. Za rok dzięki inwestycjom  w oczyszczalnię ścieków woda w Wiśle będzie czystsza, choć nie łudźmy się, nigdy nie będzie przezroczysta, taka jest specyfika tej rzeki. Przyjemnie będzie popłynąć w rejs statkiem – zapowiada prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Pozostało 81% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!